Gemeente Utrecht

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
136 Vragen van de heer B. Fokke
(ingekomen 5 november 2011
en antwoorden door het college verzonden op 29 november 2011)

Doorgaand vrachtverkeer zorgt op de Pijperlaan, de Haydnlaan en de Lessinglaan al jaren voor overlast. Zonde, want er zijn goede alternatieve routes waardoor doorgaand verkeer deze route kan mijden. Veel chauffeurs maken gebruik van satellietnavigatie om de weg te vinden naar de plaats bestemming. Wij hebben vernomen dat deze satellietnavigatie vaak voorstelt om de PHL-laan te nemen. Dat is zonde, want door de drukte is de route door de PHL-laan helemaal niet sneller dan de voorkeursroute over de NOUW-2. Daarnaast zorgt dit verkeer voor veel overlast, die breed wordt ervaren in Oog in Al.

Satellietnavigatie heeft door toenemend gebruik een sterke invloed op verkeersroutes in de stad. Het zou mooi zijn als door deze navigatie voorgestelde routes samenvielen met de voorkeursroutes die zo min mogelijk door woonwijken lopen. Dit roept bij D66 de volgende vragen op:


1. Vindt er overleg plaats tussen gemeente en fabrikanten van satellietnavigatie over de routes die hun software voorstelt? Zo nee:Waarom niet?

Nee, er vindt nog geen direct overleg plaats. Er zijn wel gesprekken tussen NDW (=Nationale Databank Wegverkeerssystemen) en diverse grote providers op navigatiegebied (Garmin, Google en TomTom). De providers kunnen het heel goed "op eigen kracht" en hebben de overheid niet nodig voor hun gegevens. Daarom hebben overheden op dit gebied ook geen sterke "onderhandelingspositie". Ook andere gemeenten lopen hier tegenaan.


2. Is het college bereid om afspraken te maken met fabrikanten van satellietnavigatie om woonwijken waar waar mogelijk te mijden? Zo ja: Wat is het resultaat van die gesprekken?

Ja, het college wil in gesprek komen met fabrikanten om bepaalde routes te stimuleren en andere te ontmoedigen.


3. Waarom worden chauffeurs nog steeds dwars door Oog in Al gestuurd in plaats van via de NOUW-2?

Komende vanuit het zuiden kan de route via Oog in Al, afhankelijk van tijdstip en omstandigheden, nog steeds sneller zijn dan die via de NOUW2. De Gemeente Utrecht kan niet afdwingen dat een andere route aangegeven wordt. Komende vanuit het noorden wordt bij moderne en goed bijgewerkte navigatiesystemen de NOUW2 wel geadviseerd als kortste route.

---- --