Ingezonden persbericht


Diemen, 29 november 2011

Generali VB Innovatieprijs: Voogd & Voogd en Multimediair blijven innoveren

Op de Verzekeringsbranchedag, een gezamenlijk initiatief van Het Verzekeringsblad en AssurantieMagazine, van 29 november 2011 zijn de winnaars van de Generali VB Innovatieprijs en Aanmoedigingsprijs bekend gemaakt. Er waren acht genomineerden waarvan vier nominaties voor de Innovatieprijs. De vakjury heeft Voogd & Voogd met de 'ProlongatiePolisCheck' benoemd tot winnaar van de Generali VB Innovatieprijs. Voogd & Voogd heeft een prijs van ¤ 7.500,- gewonnen. Deze innovatie iis een voorbeeld van procesinnovatie, waarmee het intermediair haar dienstverlening efficiënter en effectiever kan organiseren. De aanmoedigingsprijs van ¤ 2.500,- ging naar Mulitmediair met 'POverzekering.nl'. De aanmoedigingsprijs wordt uitgereikt aan innovaties, waarmee op het moment van inzenden nog geen aantoonbaar financieel resultaat is gerealiseerd.

Winnaar Generali VB Innovatieprijs: Voogd & Voogd met 'ProlongatiePolisCheck' 'Voogd & Voogd voegt met de ProlongatiePolisCheck een tool toe die het intermediair in staat stelt om haar adviesrol nog beter en efficiënter te vervullen' aldus de jury. 'Het intermediair kan op eenvoudige wijze bij de prolongatie het verschil voor haar klanten maken door proactief te kijken naar betere oplossingen. Dit ook door de combinatie te maken met de marktkennis van het intermediair, waardoor deze beter kan concurreren met Direct Writers. ProlongatiePolisCheck helpt het intermediair dan ook haar portefeuille en marktpositie te behouden.' De jury verwacht met name een grote impact op de branche, omdat deze tool op portefeuilleniveau werkt en aanhaakt bij de reguliere processen van het intermediair. Voogd & Voogd bewijst dat innovatie vaak een evolutionaire in plaats van een revolutionaire ontwikkeling is. Op www.generali-vb-innovatieprijs.nl staat het volledige juryrapport.

Winnaar Generali VB Aanmoedigingsprijs: Multimediair met 'POverzekering.nl' 'POverzekering.nl is een goed voorbeeld van co-creatie met de Algemene Vereniging van Schoolleiders, waarbij de ontwikkelaar het product niet voor zichzelf houdt' aldus de jury. 'Multimediair stelt andere intermediairs in staat gebruik te maken van de open collectiviteit en geeft de scholen de gelegenheid om binnen de site POverzekering.nl hun eigen intermediair op de polis aan te wijzen. De kracht van deze innovatie zit in de combinatie van de inkoopfunctie en het efficiënter/gebruiksvriendelijker maken van het proces. Daarbij wordt volledige transparantie gegeven over de verdiensten van het intermediair en de mantelhouder.'

Uiteenlopende innovaties
De inzendingen en genomineerden geven een goed beeld op welke terreinen binnen de intermediaire branche wordt geïnnoveerd. De winnaars zijn goede voorbeelden van product/service-innovatie (Multimediair) en procesinnovatie (Voogd & Voogd). Onder de genomineerden zijn ook mooie voorbeelden van beloningsinnovatie en marketinginnovatie. Doorgaans blijkt innovatie het slim toepassen van technieken binnen de eigen context, waarbij andere branches of andere landen vaak een bron van inspiratie vormen. Maar de intermediaire branche vormt ook een inspiratiebron voor andere branches. 'The Endless Racing Game' van VrijVerzekerd is bijvoorbeeld genomineerd voor het Guiness Book of Records als eerste race game waarin de 'pear to pear techniek' werd toegepast. Uit alle innovaties blijkt dat de intermediaire branche prima in staat is om zich aan de veranderende omgeving aan te passen.

Generali VB Innovatie- en aanmoedigingsprijs
De Generali VB Innovatieprijs is een onafhankelijke prijs die bestaat uit een Aanmoedigingsprijs voor de beste innovatie die nog niet heeft geleid tot een aantoonbaar financieel resultaat en een Innovatieprijs voor de beste innovatie in de intermediaire branche, waarvan het financieel resultaat al is aangetoond. In 2006 nam Generali het initiatief om samen met VB de ISI Innovatieprijs voort te zetten. De verzekeraar is een groot voorstander van innovatie. 'De toekomst van de verzekeringsbranche is sterk afhankelijk van het innovatieve vermogen dat wij in de gehele keten laten zien. Innovatie bij intermediairs draagt bij aan een succesvolle toekomst' aldus Freek Wansink, Algemeen directeur van Generali verzekeringsgroep.

Het oordeel van de jury
In de onafhankelijke vakjury zijn zowel standsorganisaties als de wetenschappelijke wereld vertegenwoordigd. Juryvoorzitter Dr. Hermen van der Lugt, Directeur Novay: 'Innovaties in de financiële sector kenmerken zich door slimmere vormen van bedrijfsvoering, waarbij het gebruik van technologie vaak een rol speelt'. Professor dr. Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg benadrukt juist de menselijke kant: 'Het is mooi om te zien dat er ook steeds meer marketinginnovaties in de intermediaire branche plaatsvinden, waarbij de klant echt centraal staat.' Ook de standsorganisaties en de sponsors zijn vertegenwoordigt in de personen van Fop de Groot MFP (bestuurslid Adfiz), mr. Patrick Heuts (vice voorzitter NVGA), drs. ing. Oscar Rouwendal (managing director T&A Kluwer Nederland) en Freek Wansink (algemeen Directeur Generali). In haar oordeel heeft de jury onder andere de voorbeeldfunctie voor andere intermediairs en de financiële en c ommerciële waarde zwaar meegewogen.

Generali VB Innovatieprijs 2012
Ook in 2012 ziet de vakjury graag weer inzendingen voor de innovatieprijs. Ook volgend jaar leveren Kluwer en Generali weer hun bijdrage aan de prijs. Generali als initiator en sponsor van het prijzengeld, Kluwer als mediapartner. De jury vraagt intermediairs hun innovaties te laten zien aan de branche en een inspiratiebron te vormen voor vakgenoten. Vanaf 1 mei 2012 kunnen intermediairs zich weer inschrijven op www.generali-vb-innovatieprijs.nl.

Over Generali
Generali verzekeringsgroep nv is sinds 1870 actief op de Nederlandse verzekeringsmarkt. In die 140 jaar is Generali uitgegroeid tot een vooraanstaande pensioen- en inkomensverzekeraar voor ondernemers, ondernemingen en particulieren. In het belang van een optimale dienstverlening werkt zij daarbij samen met het professionele intermediair. Generali onderscheidt zich door een persoonlijke service, betrokken opstelling en accurate administratie. De 500 deskundige medewerkers bepalen het succes van de organisatie. Meer informatie over Generali kunt u op www.generali.nl vinden. Generali maakt als zelfstandige en solide verzekeraar deel uit van de wereldwijd opererende Generali Group. Wereldwijd heeft Generali meer dan 85.000 medewerkers in 68 landen. Eén op de vier Europeanen heeft ten minste één verzekering ondergebracht bij Generali Group. Meer informatie over Generali Group kunt u op www.generali.com vinden.