Ingezonden persbericht


Twitterend Nederland steunt het Ronald McDonald Kinderfonds door een simpele 'retweet'

Zwolle, 29 november - Ruim drie dagen lang zetten veertien Zwolse organisaties zich via het social media kanaal Twitter in voor het Ronald McDonald Kinderfonds via een zogenaamde 'digitale sponsorloop'. Via een twitterbericht werd opgeroepen om het bericht zo veel mogelijk door te sturen (retweeten). Voor elk geretweet bericht doneerde de deelnemende organisaties ¤ 0,50. Twitterend Nederland steunde de actie massaal. In drie dagen tijd is het bericht ruim 5350 keer op Twitter verspreid.

Orgineel & ludiek
'Het idee is ontstaan vanuit een landelijke donatieactie voor het Ronald McDonald Kinderfonds in onze restaurants. Het enthousiasme voor deze actie was zo ontzettend groot, dat het een mooie kans was om ook via het populaire social media kanaal aandacht te vragen voor het Ronald McDonald Kinderfonds, aldus Melanie van Riel, Marketingmanager van McDonald's Heerde, Kampen en Zwolle. Met veertien organisaties is er uiteindelijk een originele en ludieke online actie neergezet, dat boven verwachting aangeslagen is op twitter, regionaal én landelijk!' aldus Van Riel.

Succesvolle actie
Maandagmiddag 21 november om 13.00 uur luidde online het startsignaal vanuit de deelnemende organisaties. Twitteraars begonnen massaal het bericht door te sturen. Binnen enkele uren stond de teller al op meer dan 1250 doorgestuurde berichten. Maandag einde van de dag bereikte de actie het hoogtepunt en stond de dagteller op 3000 retweets. De 2 dagen daarop zijn er nog ruim 2000 doorgestuurde berichten bijgekomen. Was maandag het woord 'digisponsorloop' nog nooit voorgekomen op het web, op dit moment zijn er meer dan 1250 zoekresultaten te vinden. De organisatie kijkt dan ook terug op een zeer succesvolle actie dat een heel groot deel van het land heeft bereikt. Kinderfondsdirecteur Marc van den Tweel spreekt lovend over de digisponsorloop: 'Het is hartverwarmend dat Zwolse organisaties het initiatief nemen om zoiets ludieks te doen voor het goede doel. Voor het Kinderfonds is elke euro en dus ook elke retweet belangrijk.'

Over McDonald's
In Nederland heeft McDonald's 227 restaurants, die wekelijks door zo'n 3 miljoen gasten worden bezocht. Ruim 16.000 medewerkers vormen de kern van de organisatie. Het streven naar kwaliteit in alle facetten van de bedrijfsvoering staat centraal. Dit heeft McDonald's vertaald in de visie Good Food Fast. McDonald's wil iedere gast op elk gewenst moment de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze bieden. McDonald's bestaat dit jaar 40 jaar in Nederland.

'#digisponsorloop zojuist van start! Sympathieke actie van @McD_Zwolle RT = ¤ 0,50 voor #kinderfonds Doen, gewoon vanuit je 'luie stoel'!' ilsenieuwilse.nl

McDonald's Zwolle @McD_Zwolle trekt veel aandacht op Twitter voor de #digisponsorloop | via @poplinksNL http://t.co/NLpktQrF

Kettingbrief die werkt! RT: @APRXando: Wij doneren aan het RMcD Kinderfonds. RT=50ct waard! Doe mee #digisponsorloop http://t.co/lXDlpnaV