Ingezonden persbericht


Samenvatting

Dit boek introduceert een nieuw, geïntegreerd en alomvattend bedrijfskundig raamwerk - de Cubrix - dat leidinggevenden en professionals een spectrum biedt aan organisatie-ontwikkeling en inzicht geeft in de mogelijkheden van performanceverbetering.

Wanneer lezers de structuur, inhoud en dynamiek van de Cubrix leren toepassen dan kunnen zij bepalen welke organisatievorm het meest geschikt is, gegeven de dominante context waarbinnen een organisatie functioneert. Contexten worden getypeerd aan de hand van de complexiteit waarop organisaties worden uitgedaagd: is bijvoorbeeld de toekomst goed voorspelbaar, of vertoont de omgeving allerlei vormen van ontwrichting (crisis) waarop de organisatie pro-actief moet inspelen. In de eerste context zijn plannen en procedures afdoende, terwijl in het tweede voorbeeld de spelers meer vrijheid en verantwoordelijkheid nodig hebben om gezamenlijk innovatieve oplossingen te creëren.

Met de keuze van een organisatievorm is tevens veel meer te zeggen over de meest geschikte inrichting van de organisatie, de meest effectieve strategie; welke cultuur de ambities van een organisatie stimuleert of afremt; welke vaardigheden en kernkwaliteiten het meest aansluiten; welke verbeteringsmogelijkheden het best renderen; welke besturingsvorm overeenkomt met de aard van de uitdagingen en ambities van een organisatie en nog veel meer!

De zeven ontwikkelstadia van het raamwerk kunnen worden samengebracht tot vier paradigma's
1. Machtsparadigma

2. Beheersingsparadigma (resourcemanagement)
3. Betrokkenheidsparadigma (stakeholder management, relatie centraal)
4. Symbiotisch paradigma

Ons tijdsgewricht kan worden getypeerd als de overgang van beheersing naar betrokkenheid. Door de weerstanden die daarin ontstaan ontstaat polarisatie: zowel een beweging naar de meer vertrouwde toepassingen van macht en controle, als een ontwikkeling vooruit waarin relaties tussen mensen centraal staan en waarin bijvoorbeeld de authenticiteit en integriteit van leidinggevenden een grote rol spelen.

Het boek geeft inzicht in de geschiedenis van organisatievormen, zoals machtsorganisaties en bureaucratische organisaties. Het laat zien welke (markt)kenmerken veel gangbare organisaties vertonen en het laat de karakteristieken zien van de koplopers, herkenbaar als professionele - en netwerkorganisaties. In het boek beschrijft zelfs de waardesystemen van de toekomst, denk- en handelspatronen die zich nog moet ontvouwen, althans op organisatieniveau. Naast organisaties wordt ook ingegaan op de ontwikkeling van mensen en maatschappijen, en met name de evolutie van economische systemen. Ons poldermodel of de Rijnlandse economie kan met haar herverdelingsmechanismen niet de grote uitdagingen van onze tijd oplossen. Ook de recente crises en het zwakke functioneren van mediterrane landen laat zich goed verklaren aan de hand van de Cubrix.

De auteur introduceert op 10 thema's noviteiten.
Bijlage

Enkele citaten van de eerste lezers

...Een aanwinst voor iedereen die het huidige tijdsgewricht wil begrijpen! Bestuurders, projectleiders, vernieuwers, lezen dit boek! (Hems Zwier, ZP'er)

Het lezen van de Cubrix was een prachtige ervaring...een 'must' voor iedereen die vanuit de verbinding en inspiratie zoekt naar nieuwe wegen om onze wereld door deze turbulente tijden te leiden. (Joep C. de Jong, CEO, Van Harte & Lingsma)

Marcel plaatst organisaties in een maatschappelijke context... Soms kruipt het boek onder de huid. Houdt het mensen die leiding mogen geven een spiegel voor...Prikkelt het tot zelfreflectie...Biedt handvatten om in beweging te komen. Als mens, als organisatie, als samenleving. (Bert van Boggelen, vml voorzitter CNV Vakcentrale)

...Vitaliseren, Optimaliseren, Heroriënteren en Transformeren; een verrijking voor dat platte begrip change management! (Cees Hoogendijk, ZP'er, Huisacademies)

De Cubrix...biedt mooie inzichten alsmede veel potentie om toe te passen in de praktijk! (Lars Doyer, AWVN)

Met een voorwoord van Ronald van den Hoff (co-founder, Seats2meet, Mindz en auteur van Society 3.0)

Noviteiten van de Cubrix

De Cubrix - Zicht op organisatieontwikkeling en performanceverbetering verwerkt vele recente inzichten, ervaringen, trends en ontwikkelingen van derden. Daarnaast heeft de auteur ten minste tien noviteiten geïntroduceerd. Een korte samenvatting:


1. De cubrix zelf: de representatie van bedrijfskunde 2.0 - een (conceptueel) raamwerk, opgebouwd uit zeven ontwikkelpaden en zeven ontwikkelniveaus die gedifferentieerd kunnen worden naar alle relevante stakeholders. Het biedt leidinggevenden en professionals inzicht en praktische ondersteuning bij organisatieontwikkeling, performance verbetering en waardeontwikkeling.


2. De creatie van het Global Excellence Model is een next level model ten opzichte van het Business Excellence - en het INK-managementmodel. Het geneert de zeven ontwikkelpaden, de enablers, die organisaties in staat stelt adequaat te reageren op uitdagingen van verschillende niveaus van complexiteit en inclusiviteit. Hierdoor kan kwaliteit van mensen, processen, producten en organisaties beter worden geduid en gedifferentieerd in de verschillende bedrijfscontexten. Het GEM, de verkorte naam van het model, biedt het fundament voor de drie resultaatgebieden, zoals daar zijn Goed Werkgeverschap, Goed Ondernemerschap en Goed Nabuurschap


3. De toepassing en duiding van de waardesystemen van Graves, zoals verwoord in Spiral Dynamics, tot de zeven ontwikkelniveaus van organisaties. Hierdoor kunnen de afzonderlijke ontwikkelpaden, zoals bijvoorbeeld leiderschap worden gedifferentieerd naar zeven leiderschapsstijlen (founder, baas, manager, ondernemer, dienend leider, emergent leider en holistisch leider) en daaraan gekoppelde leiderschapskwaliteiten. Succes vergt overigens wel dat een leider voldoende vaardigheden moet beschikken van de voorgaande stijlen. Aan dienend leiderschap zit wel een grens: uiteindelijk behoort een coachende stijl bij te dragen aan rendement en moeten afspraken in acht worden gehouden. Aan vrijblijvendheid gaat dienend leiderschap ten onder!


4. Uit de structuur en het gedachtegoed van de Cubrix zijn zeven waardegedreven organisatievormen afgeleid die samen elke organisatie context en management situatie omvatten. Deze organisatietypen variëren van de meest traditionele - tot de meest moderne vormen en zelfs beyond: denkbare maar nog niet gerealiseerde werkwijzen. De moderne vormen bieden een inspirerend kader voor sociale innovatie en koploperschap.


5. De creatie van de organisatiematrix, een samenvatting in korte omschrijvingen, gepresenteerd in een zeven bij zeven overzicht, van de kenmerken van de zeven organisatievormen. Het biedt een consistente taal en begrippenkader waarmee organisatieontwikkeling beter begrepen kan worden.


6. Uit de structuur en het gedachtegoed van de Cubrix zijn vier veranderambities afgeleid:


. Vitaliseren: Het opnieuw waarderen en gezond maken van de collectieve vaardigheden die idealiter onderdeel zijn van minder complexe waardesystemen, waardoor het fundament, de basis van een organisatie wordt versterkt.
. Optimaliseren: het beter afstemmen, consequenter inrichten en het beter doen renderen van de huidige, dominante werkwijzen.
. Heroriënteren: verschuiven van de strategische focus binnen een dominant waardesysteem doordat de knelpunt is gewijzigd en beter en meer flexibel kan worden ingespeeld op gewijzigde situaties.
. Transformeren: de sublimatie naar een next level, de ontwikkeling naar een volgende ontwikkelingsfase, waardesysteem of context. Dit impliceert een nieuwe oriëntatie, maar ook het loslaten van oude patronen en het afstand nemen van de huidige ziens- en werkwijzen in alle disciplines.


7. Uit de structuur en het gedachtegoed van de Cubrix zijn vier project organisatievormen afgeleid. Elke tijdelijke opgave kan daardoor gekoppeld worden aan een aanpak en werkwijze die het meest effectief aansluit gegeven de complexiteit en de mate van inclusiviteit van de opdracht. Naast het gangbare lineaire trajectmanagement (PRINCE2), is nu een basis gecreëerd voor haalbaarheidsvraagstukken, draagvlakontwikkeling en vlechtwerken (meshworks).


8. Door waardesystemen toe te passen op afzonderlijke macro-economische modellen is een evolutionaire reeks van economische systemen ontstaan van zelfvoorzienende tot interdependente economieën. De Europese Eurocrisis is een clash tussen economische systemen en wereldbeelden van politiek leiders. Met name de mentaliteitsverschil tussen de mediterrane landen en de landen in Noord Europa is niet gemakkelijk te overbruggen. De verschillen kunnen geduid worden aan de hand van de Cubrix. De controverse tussen de Rijnlandse en Anglo-Amerikaanse benadering is zodoende in een breder perspectief geplaatst.


9. Er is een beeld gecreëerd van een toekomstig economisch systeem: de interdependente economie. Een wezenlijk en waardevast bestel dat een adequaat antwoord biedt op de uitdagingen die we mondiaal en lokaal in toenemende mate ervaren.


10. Voorbeelden van innovatief, geïntegreerd en volledig op specifieke organisaties afgestemd onderzoek, zoals de RTI Integral Business Survey, de acadroom en de leiderschapsmonitor.

Biografie

Marcel van Marrewijk is oprichter en directeur van Research to Improve BV. Dit onderzoeksinstituut biedt modern, context gerelateerd onderzoek aan, afgestemd op en ten dienste van de leer- en verbeterprocessen van mens en organisatie. Sinds zijn betrokkenheid bij een internationaal onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de Europese Commissie in 2001, ontwikkelt van Marrewijk een visie op de fasegewijze ontwikkeling van mens, maatschappij en organisatie. De meer traditionele, op macht- en beheersinggerichte werkwijzen, maken langzaamaan plaats, en ondersteunen nieuwe manier van werken, waarin de relaties tussen betrokkenen centraal staan. Niet langer staan problemen en afwijkingen centraal, maar worden mensen aangesproken op hun kracht en potentie. Zijn kennis en ervaring is beschreven in de "Cubrix, zicht op organisatieontwikkeling en performanceverbetering."

Marcel is betrokken bij het AI-100 actieleerproject over strength based change. Daarnaast is hij bestuurslid van Stichting Koploperz, actief met koplopers in de zorg en redactielid van SLOW Management.

Voorheen was Marcel vijf jaar verantwoordelijk voor Great Place to Work Institute Nederland en was hij werkzaam als kwaliteitskundige bij KDI/ Schouten & Nelissen, programmamaker bij Rotterdam School of Management en plv. hoofd en congresorganisator bij Erasmus Forum. Hij studeerde in 1988 af als econoom, eveneens bij de Erasmus Universiteit.




Ingezonden persbericht