Ingezonden persbericht


Nederland faalt bij nascholen beroepschauffeurs
Europese Commissie gaat ons land op de vingers tikken.

Sinds 2009 moeten alle Europese vrachtauto- en buschauffeurs verplicht periodiek nascholing volgen. Nét nu de aandacht vooral wordt gericht op verkeersonveilig weggedrag van Oost-Europese chauffeurs, blijkt ook Nederland het niet zo nauw te nemen met de EU verkeersveiligheidsrichtlijnen.

Al in 2006 kwamen de eerste signalen naar voren dat Nederland op onjuiste wijze invulling wilde geven aan de EU richtlijn die het verbeteren van:


* de verkeersveiligheid

* de veiligheid van de bestuurder

* het milieu

* het imago van de transportsector

* en de kennis van de vervoersmarkt

centraal stelt.
Nederland koos ervoor de doelstellingen van die richtlijn naast zich neer te leggen en allerhande niet-terzake-doende trainingen toe te staan als onderdeel van de periodieke nascholingsverplichting voor vrachtauto- en buschauffeurs.

Zo kun je in Nederland je vrachtautorijbewijs verlengen door het volgen van cursussen als 'Projectverhuizer', 'Heftruckchauffeur', 'Assistent expediteur', 'Bedrijfshulpverlener' en 'Hijsbegeleider'.

In verschillende officiële documenten van de Europese Commissie wordt al sinds 2006 aangegeven dat de Nederlandse keuzes ontoelaatbaar zijn. Ook binnen Nederland hebben partijen het ministerie van Infrastructuur en Milieu daar herhaaldelijk op gewezen.

Omdat het ministerie weigert om tot inkeer te komen, heeft de Europese Commissie nu besloten een inbreukprocedure voor te bereiden.

Als gevolg hiervan zal Nederland alsnog worden gedwongen de certificering van nascholingscursussen in lijn met de EU richtlijn te brengen. Tevens moet een oplossing worden gezocht voor alle onterechte nascholingsuren die tot nu toe zijn toegekend aan chauffeurs.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht