Slimmer geld verdienen en impact creeren


Verslag derde masterclass The Challenge
Ik ben fan

* 9 jan 2014
18:00 Pakhuis de ZwijgerPakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179, 1019 HC Amsterdam
Kaart
Piet Heinkade 1791019 HC Amsterdam,
Door
Stimuleringsfonds voor de Pers, +31703617111, www.persinnovatie.nl/Stimuleringsfonds voor de Pers

Journalistiek financieren uit enkel abonnementen en advertenties? Nee, hoor. Bart Brouwers weet nog 31 andere manieren tijdens de derde masterclass van The Challenge. En Erik van Heeswijk vertelt hoe je je content meer impact geeft.

Met:

Erik van Heeswijk

* Tag personen
[USEMAP]

Geld verdienen met journalistiek?

Door: Casper Wolfert

Erik van Heeswijk, oud-hoofdredacteur VPRO digitaal en oprichter van consultancy en start-up CleverLions, gaf de deelnemers een inkijkje in de toekomst van content-distributie. Door de digitalisering zijn media onduidelijker geworden. Consumenten ervaren een information overload, terwijl de
`zenders' van content de samenhang niet meer zien en het effect van campagnes over alle sociale media nauwelijks kunnen meten. Van Heeswijk heeft CleverLions opgericht omdat hij `slimme' distributiemethoden wil ontwikkelen waarmee organisaties weer meer grip krijgen over hun content en
campagnes.

GIEL

Hij geeft een paar voorbeelden uit zijn werk bij de publieke omroep. Met een grafiek van een VARA-collega laat hij zien op welke momenten gedurende de dag de redactie van het radioprogramma GIEL berichten op Twitter en Facebook plaatst en op welke momenten gebruikers over GIEL praten op die
sociale media. `Met zulke analyses zie je bijvoorbeeld dat er nog wel eens veel over programma's gepraat wordt op momenten dat de redactie al naar huis is.' Op basis van zulke data kan je het plaatsen van berichten beter afstemmen om de impact te verhogen.

Content-reanimatie

Een ander voorbeeld van slimme distributie dat Van Heeswijk gaf is content-reanimatie. Dat kan al vrij simpel: als je tweet weinig impact heeft, tweet hem dan later nog eens een keer. Interessant wordt het wanneer je een systeem kan bouwen dat dit automatiseert en bijvoorbeeld artikelen uit je
archief gaat delen zodra ze in de actualiteit komen. Zo reanimeer je oud materiaal. Voor de individuele gebruiker misschien nog niet zo interessant, maar voor grote bedrijven kan een paar procent verschil in views en clicks al snel tot hogere omzet leiden.

Van Heeswijk had ook een paar goeie tips voor de toekomstige start-ups in de zaal. Dat ze bijvoorbeeld niet te groot maar ook zeker niet te klein moeten denken: `Wie te klein denkt ziet alleen maar problemen. Bedenk dus ook wat je gaat doen als het een succes wordt en wat je volgende stap
wordt als je je eerste ambitie gerealiseerd hebt. Pas daarnaast op voor het horseless carriage syndroom. Ik heb veel mensen de afgelopen jaren horen zeggen `wij willen een app' of `wij willen een site' maar zo moet je het niet insteken. Ga uit van wat je gebruikers willen en bedenk dan of een
app wel echt het juiste middel is.'

Verdienmodellen

Vervolgens probeerde Bart Brouwers, oprichter van Dichtbij.nl en tegenwoordig hoofd business development bij Telegraaf Media Groep, de deelnemers aan het denken te zetten over geld verdienen: `Hopelijk laat dit verhaal je zien dat er veel meer mogelijkheden zijn om geld te verdienen met
journalistiek dan waar je tot nu toe aan dacht.' In sneltreinvaart lichtte Brouwers 33 verdienmodellen toe. Van gesponsorde krantenbijlages, zoals de AEGON-bijlage bij het FD, tot de Tsjechische krant Nase Adresa die een aantal cafe's probeerde uit te baten onder haar eigen merk.

Maar ook de bekendere modellen zoals de betaalmuur passeerden de revue. Al plaatste Brouwers daar wel een kritische noot bij: `Paywalls worden nu door veel uitgevers als holy grail gezien, maar ze hebben ook flinke consequenties. Hoewel de betaalmuur van de New York Times nu redelijk succesvol
is, ga je in het Nederlandse taalgebied nooit zo'n breed publiek ervoor krijgen. Daarnaast zal je door het lagere bezoekersaantal minder advertentie-inkomsten ontvangen en schrik je jongere generaties er mee af. Het voelt een beetje als zandzakken voor de deur leggen.'

IFrame

Presentatie Bart Brouwers - 33 verdienmodellen

Brouwers probeerde de verschillende modellen te koppelen aan de concepten van de teams. Zo adviseerde hij voetbalsite Buitenkant Voet eens na te denken wat ze kunnen doen als online gokken gelegaliseerd wordt in 2015. In Groot-Britannie vormt het `sportgokken' een miljardenindustrie dus het
vormt een interessante combinatie. 5 Days werd aangeraden de verschillende subsidiemogelijkheden eens uit te zoeken.

Doodsimpel

De deelnemers kregen ook feedback van Brouwers over hun concepten. Het team van POST-IT wil journalistiekstudenten helpen een portfolio op te bouwen door hun artikelen online te publiceren. Brouwers was enthousiast: `In essentie is dit een briljant idee, want het is doodsimpel. Het is wel
cruciaal om opleidingen mee te krijgen. Zorg bijvoorbeeld dat ze zich verantwoordelijk voelen om dit te financieren.'

Ook boeken-app Codex was interessant, maar moet goed nadenken over hoe ze hun gebruikers willen aanspreken. Brouwers: `De community is helder: boekenliefhebbers. Dat zijn ook vaak echte fans, maar het zal wel lastig worden om de juiste tone-of-voice te vinden want het moet herkenbaar zijn en
toch verassend. Daarnaast is je community verwend: ze zijn gewend aan een hoog niveau omdat ze de allerbeste boeken lezen.'

Lees meer:

- Lees de blogs van de vorige masterclasses
- Volg Brouwers' weblog dodebomen.nl
- Volg @brewbart en @erikvh op Twitter

Bijdragen

[IMG]Stimuleringsfonds voor de Pers, [IMG]Caroline Badoux, [IMG]Casper Wolfert