AMBER Alert Ceylin en Hassan bereikt bijna 12 miljoen Nederlanders

Onderzoek onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking toont aan dat het AMBER Alert voor de 2-jarige Ceylin en haar 3-maanden oude broertje Hassan uit Den Haag 88 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder bereikte. Dat komt neer op bijna 12 miljoen Nederlanders. Zij ontvingen het AMBER Alert bijvoorbeeld via SMS, email, Twitter of Facebook, hoorden erover op radio, zagen het op de TV, of zagen de foto van de kinderen op grote schermen langs de snelweg of in tankstations.

Het vorige AMBER Alert, voor een 9-jarige jongen uit Amsterdam, kende een maand geleden een bereik van 75 procent, ofwel ruim 10 miljoen Nederlanders. Het veel grotere bereik voor het AMBER Alert voor Ceylin en Hassan is opmerkelijk, zeker omdat het op Koningsdag (26 april) werd verstuurd.

Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat van de groep 55+-ers maar liefst 97% het AMBER Alert voor Ceylin en Hassan heeft gezien. Verder had 92% van de ondervraagde vrouwen het AMBER Alert gezien, versus 84% van de mannen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Peil.nl (een samenwerking tussen Maurice de Hond/ View/Ture BV en No Ties BV) onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder, bestaande uit 1.052 personen. Aanleiding voor het onderzoek was het AMBER Alert dat afgelopen zaterdag 26 april (Koningsdag) werd verstuurd voor de 2-jarige Ceylin en haar 3-maanden oude broertje Hassan uit Den Haag. De twee kleine kinderen werden samen met hun moeder vermist. Intensief speurwerk en de media-aandacht na het AMBER Alert heeft ertoe geleid dat de vrouw zich uiteindelijk met haar twee kinderen meldde op het politiebureau. Zij waren alledrie in goede gezondheid.