Verbeterde klantenservice doet Belgische e-commerce stijgen


VALKENSWAARD, 20140505 -- Bespaarsite Goedkoop.be nam het online gedrag van de bezoekers onder de loep. Meer en meer consumenten vinden de weg naar webwinkels en gaan ook tot aankopen over. Naast scherpe prijzen maakt een goede klantenservice e-commerce met de dag populairder.

Afgelopen jaar kocht 60% van de Belgen iets online, wat een stijging van 8% betekent tegenover 2012. Dat consumenten regelmatig online kopen, wijst op hun tevredenheid. 95% van de online shoppers geeft dan ook aan tevreden te zijn over de online aankopen.

Het 24/7 shoppen, het gigantische aanbod winkels die makkelijk te vergelijken zijn, de scherpe prijzen liggen stuk voor stuk aan de basis van het succes. Toch is er meer nodig om de consument definitief over de online drempel te trekken: vertrouwen staat centraal.

Online bankbetaling als favoriete betaalmiddel
Belgen laten niet zomaar betalingsgegevens online achter. In de meeste webshops is betalen met kredietkaart wel een optie, maar zeker niet de meest gekozen. Niet zomaar iedereen bezit een kredietkaart. Bovendien heeft de consument meer vertrouwen in online bankieren.

Via de eigen bank betalen boezemt duidelijk meer vertrouwen in dan zomaar gegevens van een kredietkaart achter te laten. Webshops die de eerste betaalmogelijkheid aanbieden, hebben een duidelijke troef in handen.

Makkelijke retour als extra troef
Schoenen en kledij zijn de populairste aankopen online. Ook hier is een degelijke klantenservice van belang. De optie retour geeft klanten de kans om foute online aankopen terug te sturen. Schoenen die toch wat knellen, een kleedje dat niet helemaal goed zit, de vlotte retour vervangt het overdrukke pashokje moeiteloos.

Een verbeterde wetgeving rond e-commerce verplicht winkels om in te zetten op een goede klantenservice. Het zorgt ongetwijfeld voor nog meer consumentenvertrouwen in 2014. Een positieve evolutie waar Goedkoop.be met duidelijke bespaartips aan wil meewerken.