Veranderingen in de zorg per 1 januari 2015


De Nederlandse gemeenten krijgen per 1 januari 2015 nieuwe zorgtaken.

Per 1 januari 2015 krijgen gemeentes in Nederland nieuwe zorgtaken. Vanaf dan is de gemeente verantwoordelijk voor nagenoeg alle taken op het gebied van jeugdhulp, zorg, welzijn, opvoeding en werk & inkomen. De gemeente krijgt voor de nieuwe taken minder geld dan nu bij de Rijksoverheid
beschikbaar is. De gemeente streeft ernaar u zo tijdig en volledig mogelijk te informeren over de veranderingen.



Het kabinet heeft de regeling Compensatie eigen risico (CER) met ingang van dit jaar afgeschaft. Dat betekent dat deze financiele bijdrage voor mensen met hoge zorgkosten, vanaf 2015 niet meer wordt uitbetaald. Ook de tegemoetkoming via de Wet Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten
(Wtcg) is afgeschaft. Daarnaast zijn diverse medische aftrekposten bij de belastingaangifte vervallen.



Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk om - met minder geld - iets te doen voor mensen met hoge zorgkosten als gevolg van chronische ziekte of beperking. Waarschijnlijk zal dit geregeld worden via het minimabeleid. Hieronder valt onder andere de mogelijkheid om een aanvullende collectieve
zorgverzekering af te sluiten. In het minimabeleid gelden wel inkomens- en vermogensgrenzen. Eind 2014 wordt hierover meer bekend en wordt daarover gecommuniceerd.



Als u via het Centraal Administratie Kantoor (CAK) een brief met antwoordkaart over bovenstaande onderwerpen heeft ontvangen, is het goed om de antwoordkaart te retourneren aan het CAK. Daarmee kunt u het CAK toestemming geven om uw gegevens door te geven aan de gemeente.

Het terugsturen van de antwoordkaart betekent niet dat u automatisch in 2015 een bijdrage ontvangt. Wel kan de gemeente u persoonlijk op de hoogte stellen van ontwikkelingen.

Als u de antwoordkaart niet terugstuurt, kunt u later nog wel om ondersteuning bij de gemeente vragen als u denkt dat u aan de voorwaarden voldoet, zoals de op dat moment van toepassing zijnde inkomens- en vermogensgrenzen.

Wilt u algemene informatie over dit onderwerp? Neem dan contact op met de gemeente Hulst op tel. 14 0114.