Kennis van de Nederlander over zorgverzekering scoort mager zesje

De kennis van de gemiddelde Nederlander over zijn zorgverzekering scoort een mager zesje. Meer dan de helft van de Nederlanders (58%) weet niet wat voor zorgverzekering hij heeft. Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite Pricewise, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Pricewise-directeur Hans de Kok: "De overheid en de zorgverzekeraars geven jaarlijks miljoenen uit om consumenten te informeren over hun zorgverzekering. Maar uit ons onderzoek blijkt dus dat de consument geen flauw idee heeft waarvoor hij nou verzekerd is. Of wat hij zelf moet betalen als hij zorg nodig heeft. De overheid en de zorgverzekeraars zijn in hun communicatie daarover dus tekortgeschoten. Het wordt lastig om zelf een goede keuze te maken uit al het aanbod als je kennis over je zorgverzekering eigenlijk onvoldoende is."

Onbekend

De benaming van de drie soorten basisverzekering, 'selectief', 'restitutie' en 'natura', zijn niet goed bekend bij de consument. De Kok: "72% van de ondervraagden heeft zelfs nog nooit van een selectieve zorgpolis gehoord. De afgelopen maanden hebben we tientallen consumenten persoonlijk gesproken over hun zorgverzekering. Gewoon met mensen van de straat. Daarnaast heeft Motivaction onder 1000 respondenten onderzoek gedaan. Men weet vaak niet goed welke verzekering men heeft, laat staan welke behandelingen door de verzekeraar vergoed worden."

Zorgverlener

Zorgverzekeraars sluiten contracten af met zorgverleners. Zo wordt onder andere bepaald naar welk ziekenhuis of welke specialist een verzekerde wel of niet kan gaan. Maar verzekerden weten niet goed wat een zorgverlener is. Dat een ziekenhuis een zorgverlener is, dat is voor de meeste respondenten duidelijk. Maar 28% denkt ook dat de zorgverzekeraar zelf een zorgverlener is, 7% van de ondervraagden schaart het Ministerie van VWS onder die noemer.

Orienteren

Vorige week meldden de Autoriteit Financiele Markten (AFM) dat vergelijkingswebsites een toegevoegde waarde bieden voor de consument en deze websites kunnen helpen bij het vinden van een passend financieel product. Toch geeft maar 37% van de ondervraagden in het onderzoek aan zich waarschijnlijk te gaan orienteren op een andere zorgverzekering. 30% zegt dit zeker niet te gaan doen. Opvallend is dat vooral vrouwen (35%) , 55-plussers (36%) en laag opgeleiden (40%) aangeven zich zeker niet te zullen gaan orienteren. De belangrijkste reden die ze daarvoor opgeven, is dat zij tevreden zijn met hun huidige zorgverzekering. Hans de Kok: "Ik begrijp die reactie, maar er verandert jaarlijks te veel in je polis om niet te vergelijken. En niet alleen de dekking van de polis verandert, maar verzekeraars komen ook met meer polissen. Er valt dus veel meer te kiezen. Een ander pakket, wellicht bij een andere verzekeraar, kan niet alleen veel geld schelen, maar ook een betere dekking van jouw zorgkosten opleveren."

Vrije keuze

De (meestal) goedkopere selectieve polis kenmerkt zich door een beperkte keuze in zorgaanbieders en er moet meestal online gedeclareerd worden. Nadat de respondenten in het onderzoek was uitgelegd wat een selectieve polis is, toonde 11% van de ondervraagden (vooral jongeren) interesse in deze polis. De tegenstanders vonden het belangrijker om vrij te zijn in hun keuze van een zorgverlener. Hans de Kok waarschuwt wel: "Als je volgend jaar plotseling zorg nodig hebt, ben je met een selectieve polis aangewezen op een beperkt aantal zorgverleners. Het is goed dus om ook te vergelijken welke zorgverleners in jouw buurt gecontracteerd zijn. Overigens kan je bij spoedeisende hulp natuurlijk overal terecht." Vooral hoogopgeleiden hechten veel waarde aan die vrije keuze (86% vs. 61% van de laagopgeleiden). Degenen die overwegen een selectieve polis te nemen, vinden het prima om minder keuzevrijheid daarin te hebben, als ze in ruil daarvoor minder premie hoeven te betalen. Ook het online regelen van hun zorgzaken is wat hen betreft geen probleem.

Hans de Kok: "Een goede zorgverzekering kiezen is niet eenvoudig. Er valt veel te kiezen. Er zijn veel verschillende pakketten en uiteraard verschillen de contracten tussen zorgverleners en verzekeraars. Neem er even de tijd voor. Het loont de moeite om een goede keuze te maken. De zorgverzekering is toch maandelijks een flinke hap uit het huishoudelijk budget. Vergelijk dus goed, ook al ben je het afgelopen jaar tevreden geweest over je zorgverzekering. Ook je huidige zorgverzekeraar kan aanpassingen in de polis hebben gedaan die minder aansluiten bij je wensen voor 2015. De door de AFM goedgekeurde vergelijkingswebsites, waaronder Pricewise, nemen de verantwoordelijkheid om de consument te helpen en om inzichtelijk te maken wat hij of zij niet begrijpt."