Journalistieke vernieuwer hoeft geen journalist te zijn


Verslag eerste masterclass
Ik ben fan

* 6 jan 2015
18:00 VondelCSVondelCS, Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam
Kaart
Vondelpark 31071 AAAmsterdam,
Door
Stimuleringsfonds voor de JournalistiekStimuleringsfonds voor de Journalistiek

We zijn begonnen, The Challenge 2015 is gisteravond in VondelCS, midden in het Amsterdamse Vondelpark, van start gegaan. Zestien teams presenteerden hun uiteenlopende ideeen en helaas moest er ook al afscheid genomen worden van de eerste groep.

* Tag personen
[USEMAP]

The Challenge -

Foto via Twitter @KeesvanMourik

Afgelopen zomer begonnen de eerste ideeen voor de derde ronde van The Challenge langzaamaan binnen te druppel. Na een tour langs de opleidingen journalistiek aan hogescholen en universiteiten en de Kick-off in Pakhuis de Zwijger, is er een recordaantal van 39 ideeen ingediend. 39 projecten die
mee wilden doen aan de reeks leerzame masterclasses die het Fonds organiseert, en waar uiteindelijk die grote prijs lonkt: een subsidie ter waarde van 20.000 euro en nominatie voor de Tegel Toekomst Prijs.

`Basically is The Challenge een afvalrace'

Deze eerste masterclass (er volgen er nog negen) begint met alle zestien geselecteerde teams. Internetondernemer Kees van Mourik, die samen met Rick van Dijk (SVDJ) The Challenge organiseert, start met een korte introductie. "Basically is The Challenge gewoon een afvalrace. Tijdens de
masterclasses ga je met je idee aan de slag en ga je je concept verbeteren, aanscherpen en uitbreiden. De projecten worden elke week beoordeeld door de experts die de masterclasses geven. Het project dat de minste kans van slagen heeft, valt af", vertelt Kees. Hoe pijnlijk ook, ook tijdens
deze eerste bijeenkomst zal het voor een van de teams helaas de laatste keer zijn.

Na de introductie van Kees is het woord aan Huub Schuijn van Yournalism, een van de winnaars van vorig jaar. "Vorig jaar zat ik hier net als jullie, maar nadat we The Challenge wonnen en daarna de Tegel Toekomst Prijs, is er veel gebeurd." Huub heeft zelf geen journalistieke achtergrond, maar
stort zich nu toch vol op het verbeteren van de Nederlandse onderzoeksjournalistiek. En dat is volgens hem niet vreemd. "Het is een veel gemaakte misvatting dat de journalistiek vernieuwd moet worden door journalisten." En dat is terug te zien in de zaal. Een snelle rondvraag leert dat
ongeveer de helft van de deelnemers iets met journalistiek doet. Zo zijn er ook vormgevers, interaction designers en bijvoorbeeld een jurist.

Borrelen minstens zo belangrijk als masterclasses

Er is dus al veel kennis en kunde aanwezig in de groep, en waar je nog geen verstand van hebt, dat leer je tijdens de masterclasses van de experts, vertelt Huub. Wat volgens hem net zo belangrijk is als de lessen zelf, is het borrelen na afloop met de experts. "Vraag ze het hemd van het lijf.
Die mensen hebben heel veel kennis en je zal zien dat ze je graag verder helpen. Het is een klein wereldje, waarin je heel snel, heel ver kunt komen." En dat laat Yournalism zien in de praktijk. "Vorig jaar zat ik hier in de zaal en nu ben ik bezig met tonnen investering. Het kan snel gaan."

Huub geeft samen met Marianne Zwagerman (BNR, Radio 1, mediacriticus /strateeg) feedback op de ideeen die door de 16 teams gepresenteerd worden. En deze experts van de avond zullen ook de afvaller kiezen. De ideeen zijn zeer divers: van een vernieuwend radioconcept tot een journalistiek
sportplatform, van nieuws in 2, 5 of 15 minuten tot het in kaart brengen van gerechtelijke dwalingen en van een Uitzendinggemist plugin tot Google-overlay. Een overzicht van alle ideeen is hier te vinden. Hoe divers de ideeen ook zijn, een aantal elementen komen steeds terug. Zo willen
meerdere projecten de kennis van lezers inzetten om journalistieke producties te verrijken, maar ook het makkelijker vindbaar maken van content, komt vaak voorbij.

Een rode draad in veel ideeen is het oplossen van de zoekmachinechaos en het makkelijker (terug)vinden van nieuws #challenge15

-- Marianne Zwagerman (@mariannezw) 6 januari 2015

Na de 16 presentaties en de pittige kritiek van de experts en mededeelnemers is het tijd voor juryberaad. Kees geeft de groepen de eerste opdracht voor volgende week (dan staat businessmodelling op het programma), en aan Huub en Marianne de lastige taak de eerste afvaller te kiezen.
Uiteindelijk valt de keuze op Link en moest afscheid genomen worden van het eerste team van The Challenge 2015.

Lees meer

* Bekijk hier de 16 projectideeen
* 8 lessen voor journalistieke start-ups uit twee jaar The Challenge
* Meer informatie over The Challenge

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel