EUWIN, het tweede jaar


EUWIN, het tweede jaar

2014 - In dit rapport aan de Europese Commissie beschrijven Steven Dhondt en Peter Totterdill de activiteiten, de resultaten en de impact van het EUropean Workplace INnovation (EUWIN) netwerk in haar tweede jaar. EUWIN dat werd opgericht in 2013, helpt de EU en zijn bedrijfsleven
arbeidsorganisaties te moderniseren en ze klaar te maken voor de uitdagingen van de moderne economie. Als Europees netwerk heeft het impact op het beleid van lidstaten en door het organiseren van bijeenkomsten en partnerschappen is er ook direct contact met bedrijven.

Sociale innovatie betekent niet-technologische verandering, essentieel om Europese bedrijven innovatiever te maken. Het is een van de voornaamste drijfveren voor economische groei. Sociale innovatie is het complement van technische innovatie en een voorwaarde voor slimme groei.

De nieuwe Europese Commissie zet de steun voor sociale innovatie die de oude Commissie gaf, voort.

Samenvatting

EUWIN heeft in 2014 op regeringen in 12 lidstaten (of regio's) opnieuw impact gehad.

Het netwerk had voor 2014 drie DG enterprise events gepland. In de praktijk is er een extra officiele bijeenkomst in Portugal georganiseerd en een workshop gehouden voor vakbondsvertegenwoordigers in Kopenhagen. Maar afgezien van deze officiele events heeft het enthousiasme van de partijen in
EUWIN geleid tot 30 andere bijeenkomsten in Europa. De drie events moesten 220 vertegenwoordigers bereiken. Uiteindelijk hebben de vier bijeenkomsten samen direct 620 vertegenwoordigers van bedrijven, kennisinstellingen, sociale partners en beleidsmensen bereikt. De daarvan afgeleide
bijeenkomsten brachten 1.410 contacten met zich mee. Het aantal mensen dat indirect werd bereikt is aanzienlijk groter. Het aantal EUWIN partners is ten opzichte van 2013 verdubbeld.

EUWIN's communicatie wordt ondersteund door social media. Het doel was 1.000 contacten te verzamelen tot eind 2014. EUWIN verdrievoudigde dit aantal bijna tot 2.910 personen op LinkedIn, Facebook en Twitter, waarvan ongeveer 70% mensen uit bedrijven. Tenminste 2.100 bedrijven uit bijna alle
Europese landen ontvangen nu de berichten van DG Enterprise. EUWIN leidt 175 discussies, 619 tweets en talloze reacties zijn verzonden. De EUWIN Kennisbank had 54.000 hits waarvan 24.000 bezoekers. Al deze communicatie vond plaats in het kader van de notitie `Fifth Element'. Deze notitie vat
de hoofdlijnen van sociale innovatie samen. Een tweede YouTube film die deze boodschap voor het publiek uiteenzet, is opgenomen.

De belangrijkste activiteiten in 2015 zullen gericht zijn op de oostelijke delen van Europa.

Referentie

`EUWIN, the second year'. EUWIN's report to the European commission. (2014) Steven Dhondt & Peter Totterdill. Het volledige rapport is opgenomen als bijlage.

Thema: Sociale innovatie, Arbeidsverhoudingen

Sector: n.v.t.

Bron: rapport