Goede kleuterleerkracht stimuleert spelend leren. 7 januari a.s. iPabo

Onderwijs aan het jonge kind: intersubjectiviteit als onderlegger voor ontwikkeling.
AMSTERDAM - Jonge kinderen leren wanneer ze spelen. Ze ontwikkelen zich daarbij in de volle breedte. In onderwijs aan peuters en kleuters moet de professional zich dan ook vooral richten op het spel, zo stelt dr. Annerieke Boland, lector Jonge kind aan Hogeschool iPabo.

Op woensdag 7 januari a.s., stelt Boland in haar lectorale rede dat er in veel peuter- en kleutergroepen in de VVE en in het basisonderwijs ten onrechte een onderscheid gemaakt wordt tussen spelen en leren. 'Dat heeft geleid tot een eenzijdige focus op lezen, schrijven en rekenen. Ook worden er vaak werkvormen ingezet die niet passen bij jonge kinderen, zoals werkbladen, klassikale lesjes in de grote kring en toetsen. In deze settingen leren jonge kinderen vooral nadoen wat juf of meester voordoet.' Boland pleit ervoor dat leerkrachten de ontwikkeling stimuleren door vanuit inleving en verbondenheid met kinderen het spel te verdiepen en verrijken.

Lector dr. Annerieke Boland, Hogeschool iPabo: "Goede kleuterleerkracht stimuleert spelend leren."