Verkeersveiligheid voorop!


Uit onderzoek is gebleken dat de meeste snelheidsovertredingen op een weg gemaakt worden door bestuurders die bekend zijn met de weg. Meestal wonen deze overtreders in de buurt van deze weg. Door de bekendheid met de weg, vaak is het rijden daar routine geworden, rijdt men onopgemerkt veel
harder dan de toegestane snelheid.



Verkeersveiligheid voorop!

Iedereen, die een voet buiten de deur zet, is een verkeersdeelnemer. U wilt zich graag veilig voelen in het verkeer. Daarom is verkeershandhaving een belangrijk onderdeel van het werk van de politie. De politie wil met verkeershandhaving het aantal verkeersdoden en -gewonden terugdringen en
daarmee de verkeersveiligheid vergroten.



Controleren op basis van onderzoeksgegevens

Het controleren gebeurt op basis van onderzoeksgegevens over de meest verkeersonveilige wegen in Midden-Nederland. Uit deze gegevens zijn voor Midden-Nederland de meest verkeersonveilige weggedeelten geselecteerd. Door het verkeersgedrag van weggebruikers juist op die wegen te controleren,
probeert de politie een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Dat kan de politie niet alleen. Als verkeersdeelnemer kunt u invloed op de verkeersveiligheid uitoefenen door de verkeersregels na te leven.



Openbaar Ministerie en politie zetten handhaving op bestaande en nieuwe locaties in politieregio Midden-Nederland voort.

Jaarlijks analyseert de politie het aantal ongevallen (verkeersdoden en -gewonden op straatniveau) om mede op basis hiervan te bepalen waar extra snelheidscontroles noodzakelijk zijn. Op basis van die analyse worden er komend jaar op 9 nieuwe trajecten in de regio geregeld extra controles
uitgevoerd.



Het gaat om de volgende trajecten in de provincie Utrecht de N201, de N224 (van Zeist tot Woudenberg), de N225 (van Driebergen tot Doorn en vanaf Leersum tot de Provinciegrens) en de N226 (van op-/afrit A28 tot Parallelweg te Maarsbergen). In de provincie Flevoland de N352 (Schokkerringweg) en
de N702 (Buitenring). In de Gooi en Vechtstreek gaat het om de N417 (van Provinciegrens t/m Utrechtseweg te Hilversum), de N523 (van N236 tot N201) en het Traject Weesp (van Hogeweijselaan, Leeuwenveldseweg, Korte Muiderweg, Weesperweg tot Rijksweg A1 te Muiden)



De overige 55 snelheidstrajecten (totaal 64 trajecten) in de politieregio zijn nagenoeg dezelfde als het jaar ervoor.



Trajecten waar gecontroleerd wordt kunnen bestaan uit meerdere straten en overschrijden soms de gemeentegrenzen en grenzen van het werkgebied van de politiebasisteams/-districten. De trajecten bevinden zich zowel binnen als buiten de bebouwde kom en zijn van verschillende orde, namelijk
gemeentelijke en of provinciale wegen.



Net zoals met de bestaande snelheidstrajecten gebeurde, zal de politie en/of gemeente middels een persbericht vooraf kenbaar maken wanneer op een nieuw traject snelheidscontroles van start gaan.



Ongevallenanalyse

De locaties zijn gebaseerd op een jaarlijks terugkerende ongevallenanalyse. De ongevallenanalyse bestaat uit een ongevallenregistratie en informatie geleverd door de politie en de gemeenten. Bij de politie zijn dat vooral de taakaccenthouders verkeer en bij de gemeenten zijn dat de
wegbeheerders. Tezamen zorgen zij voor een zo'n volledig verkeersongevallenbeeld in de regio. Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt op welke wegen en trajecten de (meeste) ongevallen plaatsvinden in de regio en waar handhaving effectief kan zijn.



Verdeelsleutel

Om tot een zo'n evenredige en eerlijke verdeelsleutel te komen wordt er nauw overleg gepleegd met politie, gemeenten en het Openbaar Ministerie. Zo wordt er gekeken naar het aantal ongevallen per gemeente. Als blijkt dat er geen ongevallen in een gemeente hebben plaatsgevonden, gerelateerd aan
een te hoge snelheid of door rood rijden, dan wordt hier ook niet gehandhaafd. Aan de andere kant is voorkomen dat een grote gemeente, waar bijvoorbeeld relatief meer ongevallen plaatsvinden dan bijvoorbeeld elders in de regio, alle handhavingscapaciteit toebedeeld krijgt.