Utrechts Stedelijk Gymnasium debatkampioen van Nederland

Persbericht van Nederlands Debat Instituut Holding B.V.

Op zaterdag 17 januari heeft het Utrechts Stedelijk Gymnasium de 17e editie van het NK Debatteren voor Scholieren gewonnen. Na een zinderend slotdebat tegen het Stedelijk Gymnasium Nijmegen kwamen de debaters uit Utrecht als de beste uit de bus. Staatssecretaris Fred Teeven van het ministerie van Veiligheid & Justitie was hierbij aanwezig en legde de dertig beste debatscholen van Nederland een zeer actueel dilemma voor: Moeten rijke landen vluchtelingen opvangen in de regio van herkomst of niet? Voorafgaand aan deze dag hebben de aanwezige scholen maar liefst negentig andere scholen weten te verslaan in de voorrondes. Het kampioenschap wordt georganiseerd door Stichting Nederlands Debat Instituut, met steun van o.a. het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Het NK Debatteren voor Scholieren is een van de grootste en oudste landelijke scholierencompetities van Nederland. In drie voorrondes is een recordaantal van 120 scholen met elkaar de verbale strijd aangegaan. Tijdens de finale op 17 januari namen de 30 overgebleven finaleteams het tegen elkaar op.

De scholieren konden de stellingen vooraf voorbereiden, maar hoorden pas kort van tevoren of zij voor- of tegenstanders moesten zijn. Zij debatteerden niet alleen over het vluchtelingenbeleid, maar ook over studiefinanciering van het hoger onderwijs en herstelbetalingen aan families met een slavernijverleden. Tevens kregen de deelnemers ter plekke twee improvisatiestellingen rondom de actuele thema's godsdienstkritiek en abortuswetgeving te horen.

Het evenement kan plaatsvinden door steun van de Universiteit Leiden en vier ministeries: het ministerie van Veiligheid en Justitie, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Gastlocatie was dit jaar de Universiteit Leiden.

Doel van de Stichting Nederlands Debat Instituut is het bevorderen van retorica- en debatonderwijs binnen alle lagen van het Nederlandse onderwijs. Dit in de overtuiging dat het oefenen in debatteren een unieke en essentiele bijdrage levert aan de ontwikkeling van jonge mensen.

De bijdrage van het debat aan de ontwikkeling van jonge mensen is tweeledig. Ten eerste leren zij spreken, luisteren en argumenteren. Dit geeft hen zelfvertrouwen en de benodigde vaardigheden om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. Ten tweede leren jongeren standpunten van verschillende kanten te bekijken, te bevragen en te begrijpen. Deze toets der ideeen is de zuurstof van iedere democratie. Kortom, debatteren op school is een bewezen middel om jongeren voor te bereiden op actief burgerschap.