12e editie van Nationale Voorleesdagen van start met Voorleesontbijt..


21-01-2015

De 12e editie van De Nationale Voorleesdagen is vanmorgen van start gegaan met Het Nationale Voorleesontbijt. Op kinderdagverblijven, bibliotheken en scholen door het hele land werd vanmorgen een Voorleesontbijt gehouden. Dit jaar staan vaders daarbij centraal, omdat die doorgaans minder
voorlezen dan moeders.

Prinses Laurentien las voor bij Bibliotheek Hoorn.
(foto Janiek Dam)

Onder meer minister Blok (Wonen en Rijksdienst), staatssecretaris Dekker (OCW) en Van Rijn (Volksgezondheid) gaven daarom vanmorgen het goede voorbeeld, evenals een aantal leden van het Vaders Voor Lezen-elftal: Bastiaan Ragas, Ronald Giphart, Beau van Erven Dorens, Leo Blokhuis, Bram van der
Vlugt, Eric Corton en Jeffrey Spalburg. H.K.H. Prinses Laurentien las voor in de Bibliotheek in Hoorn.

De Nationale Voorleesdagen 2015 zijn van woensdag 21 januari t/m zaterdag 31 januari.

De Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen zijn een initiatief van Stichting Lezen. Doel van deze campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. Centraal tijdens de Voorleesdagen staat het Prentenboek van het Jaar 2015 Boer Boris gaat naar zee van schrijver Ted van
Lieshout en illustrator Philip Homan. Het ligt vanaf vandaag voor EUR 5, - in de boekhandel als speciale mini-editie met dvd, ingesproken door Bastiaan Ragas.

Het Prentenboek van het Jaar is gekozen door een jury van Nederlandse jeugdbibliothecarissen. Zij selecteerden nog negen andere prentenboeken voor de Prentenboek TopTien, die tijdens de Voorleesdagen extra in de belangstelling staan. Zie hier de hele TopTien.

Vaders Voor Lezen

Het Voorleesontbijt speelt dit jaar in op de campagne Vaders Voor Lezen, waarmee de Leescoalitie vaders wil stimuleren meer (voor) te lezen. Uit onderzoek komt naar voren dat ouders de grootste invloed hebben op het leesplezier van hun kinderen. De helft van de ouders in Nederland leest
helemaal niet voor. In gezinnen met belangstelling voor voorlezen, is de moeder in 65% en de vader in 8% van de gevallen degene die dit het vaakste doet. Vaders lezen verhoudingsgewijs dus het minst vaak voor. En dat terwijl een vaderlijk leesvoorbeeld het grootste effect heeft op het
leesgedrag van kinderen. Zie ook www.vadersvoorlezen.nl.

Actueel (overzicht)