Nieuws Woonlastennota 2015


Kim Cheung

Binnenkort ontvangt u de Woonlastennota 2015. Deze nota betreft zowel de WOZ-beschikking 2015 als
een overzicht van de te betalen gemeentelijke belastingen.

De WOZ-beschikking 2015 staat alleen op de Woonlastennota vermeld als u eigenaar bent van een woning dan wel eigenaar en/of gebruiker van een niet-woning (bijvoorbeeld een winkel of een bedrijfspand).

Geen WOZ-beschikking of aanslag onroerende-zaakbelasting ?

Het is mogelijk dat uw aanslag Woonlastennota 2015 wel afvalstoffenheffing, hondenbelasting en/of rioolheffing vermeldt, maar geen WOZ-beschikking en de daarop gebaseerde aanslag(en) onroerende-zaakbelasting (OZB). Dit komt voor in de volgende situaties:

* wanneer er voor het nieuwe belastingtijdvak nog geen nieuwe waarde is bepaald (bijvoorbeeld bij nieuwbouw);
* wanneer er voor het belastingjaar 2014 nog een bezwaar- of beroepschrift loopt waarvan de uitspraak wordt afgewacht.

In de loop van het jaar 2015 ontvangt u (aanvullend) een Woonlastennota 2015 met WOZ-beschikking en OZB.

Kan ik informatie vinden en/of bezwaar maken via internet ?

Op www.hilversum.nl vindt u zowel de informatie zoals vermeld in dit artikel als het digitale reactieformulier.
Wij adviseren u hiervan bij het maken van bezwaar gebruik te maken.

Hoe kom ik meer te weten over de door de gemeente vastgestelde waarde van mijn pand ?

Om de waarde van uw pand(en) goed te kunnen beoordelen, kunt u het taxatieverslag op internet downloaden op www.hilversum.nl. Om het taxatieverslag van uw pand(en) op te vragen, dient u gebruik te maken van de inloggegevens zoals aangegeven op de website. Hebt u geen internet, neem dan contact
op met de gemeente.
De contactgegevens vindt u aan het eind van het artikel.

Wat moet ik betalen voor mijn pand ?

Voor het belastingjaar 2015 stelt de gemeente de waarde van uw woning of bedrijfspand vast op basis van de waardepeildatum 1 januari 2014. De waarde van uw woning of bedrijfspand (niet-woning) wordt op de Woonlastennota aangegeven met de code 00. Deze waarde vormt de basis voor de
onroerende-zaakbelastingen (OZB). Er gelden voor de OZB drie verschillende tarieven. Deze worden op de Woonlastennota aangegeven met:

* 15 belasting voor eigenaar woning
* 25 belasting voor eigenaar bedrijfspand (niet-woning)
* 20 belasting voor gebruiker bedrijfspand (niet-woning)

De WOZ-waarde wordt ook gebruikt voor de belastingen van het Waternet en voor uw belastingaangifte van de Rijksbelastingdienst.

Verhoging OZB-tarief niet-woningen/Stadsfonds

Onder de naam `BIZ- bijdrage' (BIZ = bedrijveninvesteringszones) werd sinds 2009 in bepaalde zones een directe belasting geheven van ondernemers. De opbrengst van deze belasting diende ter dekking van de kosten die voor activiteiten en voorzieningen ten bate van ondernemers werden getroffen.

Met ingang van het belastingjaar 2015 komt de BIZ-bijdrage te vervallen. Hiervoor in de plaats is op initiatief van de ondernemers zelf via de Stichting BV Hilversum een Stadsfonds opgericht. Het Stadsfonds wordt gevoed door een verhoging van het OZB-tarief voor niet-woningen. Op deze wijze
dragen alle ondernemers bij aan collectieve zaken zoals gebiedspromotie, beveiliging, arbeidsmarktprojecten, feestverlichting, bewegwijzering en stageplaatsen.
De gemeente int de extra opbrengst en stort deze direct door aan het Stadsfonds. Bij de BIZ-bijdrage betaalde iedere ondernemer een vast bedrag. Door de koppeling van het Stadsfonds aan het OZB-tarief voor niet-woningen betaalt de ondernemer zijn bijdrage op basis van de vastgestelde
WOZ-waarde. Via www.bvhilversum.nl kunt u meer informatie vinden over het Stadsfonds.

Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met de vastgestelde WOZ-waarde of als er fouten staan in de Woonlastennota ?

Via www.hilversum.nl kunt u digitaal bezwaar maken. Hebt u geen internet, dan kunt u schriftelijk bezwaar maken. Zorg ervoor dat u duidelijk uitlegt wat uw punten van bezwaar zijn en dat uw bezwaar ondertekend is.
Uw bezwaarschrift moet binnen 6 weken na de dagtekening van de Woonlastennota zijn ingediend.

Hoe komt de waardering van mijn woning of bedrijfspand tot stand ?

De WOZ-waarde wordt jaarlijks bepaald op basis van verkoopcijfers rondom de waardepeildatum. Voor 2015 is dat 1 januari 2014. De waardeontwikkeling van een woning of bedrijfspand kan afwijken van de landelijke en plaatselijke gemiddelde waardeontwikkeling. Een ander percentage betekent niet
dat de vastgestelde waarde onjuist is. Dergelijke percentages zijn gemiddelden en zijn niet maatgevend voor de waardeontwikkeling van een individueel object. De vastgestelde WOZ-waarde dient daarom te worden beoordeeld op basis van verkoopcijfers. Deze zijn via www.hilversum.nl te vinden in
het taxatieverslag.
Bij de waardering wordt rekening gehouden met:

* een wijziging of verbetering van de woning of het bedrijfspand in 2014 door nieuw- of verbouw, uitbreiding of een andere verandering;
* wijziging van de objectkenmerken van de woning of het bedrijfspand.

Moet ik betalen voor mijn hond ?

Wie binnen de gemeente houder is van een of meer honden, betaalt hondenbelasting. De belasting wordt per hond in rekening gebracht. Wordt u houder van een of meerdere honden, dan dient u hiervan schriftelijk aangifte te doen bij de gemeente. Komt uw hond te overlijden of doet u afstand van de
hond, dan dient u ook hiervan schriftelijk aangifte te doen bij de gemeente. Hierbij dient u bewijs te overleggen geen houder van de hond meer te zijn.

Moet ik betalen voor mijn afval ?

De afvalstoffenheffing wordt door de gemeente in rekening gebracht om de kosten van het ophalen en verwerken van het afval te bekostigen. U betaalt de heffing omdat er binnen uw zelfstandig gevoerde huishouden huishoudelijke afvalstoffen (kunnen) ontstaan. Het maakt hierbij niet uit of u uw
afval voor inzameling aanbiedt. Hilversum heeft de inzameling uitbesteed aan de Grondstoffen en Afvalstoffen Dienst Gooi- en Vechtstreek (GAD). De GAD kan u voorzien van de diverse containers: Grijs voor restafval, groen voor gft-afval en eventueel blauw voor oud papier. Indien er bij u
ondergrondse afvalcontainers zijn geplaatst, kunt u daar met een afvalpas gebruik van maken. Indien u een winkel of een bedrijfspand hebt, moet u zelf een contract afsluiten met een gespecialiseerde ophaaldienst. Bedrijfsafval valt niet onder de afvalstoffenheffing.

Het tarief van de afvalstoffenheffing

De gezinsgrootte op 1 januari van het belastingjaar of de datum van in gebruik name van een woning bepaalt de hoogte van het tarief van de afvalstoffenheffing voor het belastingjaar. Komt er iemand bij, of verlaat er iemand het huishouden, dan heeft dit pas effect voor het volgende
belastingjaar. Wel kan iemand die een gezin verlaat en zelfstandig gaat wonen, belastingplichtig worden voor een andere woning in Hilversum.
NB: door een wetswijziging wordt sinds 1 januari 2012 zowel de afvalstoffenheffing als de rioolheffing van een onzelfstandige woonruimte (bijvoorbeeld een kamer in een kamerverhuurpand) opgelegd aan de verhuurder of eigenaar.

Eenmalige teruggave afvalstoffenheffing ?

Omdat het ophalen van het afval in de gemeente door de GAD minder heeft gekost, heeft de gemeente geld terugontvangen. Als gevolg hiervan wordt aan belastingplichtigen die op 1 januari van het belastingjaar 2015 in Hilversum woonachtig zijn/waren een eenmalige teruggave verleend. De hoogte van
de teruggave is gerelateerd
aan het in rekening gebrachte tarief van de afvalstoffenheffing. De teruggave wordt op een aparte regel op de Woonlastennota vermeld.

Moet ik betalen voor mijn riolering ?

De rioolheffing wordt door de gemeente in rekening gebracht om de kosten voor onderhoud en aanleg van de riolering te bekostigen. U betaalt rioolheffing als uw object een directe of indirecte aansluiting op de gemeentelijke riolering heeft. Bij meerdere zelfstandige woningen op een adres wordt
elke woning afzonderlijk in de heffing betrokken. Hierbij is sprake van een indirecte aansluiting. Ook de afvoer van hemelwater op de riolering leidt tot belastingplicht.

Wat moet ik doen bij een verhuizing ?

Als u binnen de gemeente Hilversum verhuist, moet u zich altijd laten overschrijven bij de afdeling Publiekszaken van de gemeente. Deze overschrijving zal in de meeste gevallen geen invloed hebben op uw Woonlastennota. De nota verhuist als het ware mee naar het nieuwe adres.
Als u buiten de gemeente Hilversum verhuist, ontvangt u automatisch bericht over de teruggave afvalstoffenheffing, rioolheffing en, indien van toepassing, hondenbelasting. U krijgt het aantal volle maanden na de datum van uitschrijving uit de gemeente Hilversum terug. Het is daarom belangrijk
dat u zich op tijd in laat schrijven bij de afdeling Publiekszaken van uw nieuwe gemeente.
NB: hebt u drie maanden na uw uitschrijving nog geen teruggave ontvangen, neemt u dan contact op met de gemeente Hilversum.

Hoe betaal ik de Woonlastennota ? (Invoering SEPA)

Door Europese regelgeving worden er sinds vorig jaar geen acceptgirokaarten meer bij de Woonlastennota gevoegd. U kunt de Woonlastennota betalen via internetbankieren, een overschrijvingskaart of via automatische incasso.
Kiest u voor het zelf betalen van de aanslag, houdt u dan rekening met de op het aanslagbiljet vermelde vervaldata.

Automatische incasso (in acht termijnen)

Een eenmaal afgegeven machtiging tot automatische incasso blijft doorlopen tot het moment dat u deze stopzet. Maakt u nog geen gebruik van automatische incasso, vult u dan het machtigingskaartje in en verstuur dit binnen twee weken na de dagtekening van de Woonlastennota naar de gemeente.

Wat moet ik doen als ik de Woonlastennota niet of met moeite kan betalen ?

Hebt u een inkomen op bijstandsniveau, dan komt u mogelijk in aanmerking voor kwijtschelding. Via www.hilversum.nl kunt u een formulier aanvragen. Beschikt u niet over internet, dan kunt u telefonisch een formulier aanvragen via telefoonnummer 14035. Uw verzoek moet inclusief alle verzochte
bijlagen binnen drie maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet ingediend zijn. Voldoet uw verzoek hier niet aan, dan wordt uw verzoek niet in behandeling genomen en ontvangt u alle stukken retour. Worden aan u op enig moment invorderingskosten (aanmaningskosten en/of dwangbevelkosten)
in rekening gebracht, dan worden deze kosten niet kwijtgescholden.
NB: Kwijtschelding voor de hondenbelasting geldt alleen voor de eerste hond. Een tweede, derde of volgende hond(en) dan wel kennel(s) zijn uitgesloten van kwijtschelding.

Alle tarieven voor 2015 op een rij:

Tarieven OZB naar percentage van de WOZ-waarde:

Eigenaren woningen: 0,1014%
Eigenaren niet-woningen: 0,2221%
Gebruikers niet-woningen: 0,1780%

Tarieven Hondenbelasting

Eerste hond EUR 97,80
Tweede hond EUR 163,92
Derde en volgende hond EUR 224,88
Kennel EUR 204,- EUR 250,32

Tarieven Afvalstoffenheffing

Bij gebruik door een persoon EUR 163,08
Teruggave bij een persoon EUR 12,05
Bij gebruik door twee personen EUR 216,96
Teruggave bij twee personen EUR 16,03
Bij gebruik door meer dan twee personen EUR 270,60
Teruggave bij meer dan 2 personen EUR 20,00

Tarief Rioolheffing

Rioolheffing EUR 207,84

Contact

Internet: www.hilversum.nl
Voor informatie over het Stadsfonds: www.bvhilversum.nl
Telefoon: 14035 (vanuit het buitenland +31 35 629 2000) (Maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.)
Balie Publiekszaken, Oude Enghweg 23: Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 13.00 uur. Donderdag van 17.00 tot 19.30 uur.
Postadres: Gemeente Hilversum, Gemeentelijke Belastingen, Postbus 9900, 1201 GM HILVERSUM