Amstelveen contracteert drie partijen voor hulpmiddelen


Gepubliceerd op: 27 januari 2015
Amstelveners zijn vanaf 1 maart voor hulpmiddelen als rollators en rolstoelen niet meer afhankelijk van het zeer onder de maat presterende Welzorg. De gemeente sluit naar verwachting nog deze week contracten af met Harting-Bank, JenS Beenhakker en Meyra. Een van de belangrijkste veranderingen
is, in tegenstelling tot het vorige contract, dat niet alle verantwoordelijk is komen te liggen bij een partij.

Falend Welzorg per 1 maart op straat gezet

Als gevolg van de decentralisaties koopt Amstelveen de komende jaren voor tientallen miljoenen zorg in. De gemeente heeft lering getrokken uit de problemen rondom Welzorg en heeft met hulp van een onafhankelijke onderzoekscommissie gekeken hoe zij aanbestedingstrajecten kan aanscherpen en
middels beter contractbeheer vinger aan de pols kan houden bij de uitvoering.

Wethouder Herbert Raat (VVD):' De dienstverlening van Welzorg was soms ronduit denigrerend en vernederend voor klanten. Voorbeeld hiervan is dat een invalide Amstelvener werd gevraagd om naar het typenummer onder de rolstoel te kijken, terwijl diegene daartoe helemaal niet in staat is. Een
wanprestatie van de omvang van Welzorg komt gelukkig niet vaak voor, desalniettemin kunnen er problemen in de uitvoering ontstaan. Belangrijk is om dan snel en adequaat te kunnen ingrijpen. Door met meerdere partijen in zee te gaan en strakker op de uitvoering te zitten kunnen we sneller
stappen ondernemen en bijsturen als dat nodig is'.

Strengere afspraken

Afspraken zijn in de nieuwe contracten aangescherpt. Er zijn duidelijke termijnen afgesproken met de aanbieders waarbinnen zij moeten leveren en repareren. Door de gemeente wordt erop toegezien dat deze termijnen worden nageleefd. De voortgang van de leveringen en reparaties zijn voor de
gemeente te allen tijde inzichtelijk via een digitaal systeem. Bij structurele problemen met de leveringen, reparaties of het beheren, gaat deze taak weg bij de betreffende aanbieder en zijn de andere aanbieders verplicht deze taak over te nemen.

Geschiedenis

De nieuwe aanbesteding van hulpmiddelen was nodig omdat het college vlak na haar aantreden het contract met Welzorg vanwege wanprestatie heeft opgezegd. Eerder waren er al boetes opgelegd. De boetes hebben echter niet geleid tot structurele verbeteringen in dienstverlening van Welzorg. De
communicatie met de klanten bleef onder de maat, hulpmiddelen werden niet of te laat geleverd en reparaties bleven uit. Ook andere gemeenten, waaronder buurgemeente Amsterdam, gaven aan problemen te hebben met Welzorg. Op verzoek heeft de gemeente Amstelveen haar aanpak met hen gedeeld.

Zie ook de brief aan de gemeenteraad.

* Brief nieuwe contracten hulpmiddelen inclusief onderzoeksrapport (PDF, 768 kB 27 januari 2015

Tweet

Delen op:

* facebook
* linkedin
* nujij

Wilt u meer weten?

* Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen
* Bel ons op: (020) 540 49 11
* Contactformulier
* gemeente@amstelveen.nl
* Openingstijden per balie
* Routebeschrijving
* Volg Gemeente Amstelveen op Twitter
* Volg Gemeente Amstelveen op Facebook
* Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Gemeente Amstelveen