Gezamenlijke promotie van het vak


27 januari 2015 , CarrosserieNL

Gezamenlijke promotie van het vak

CarrosserieNL en VOC gaan intensiever samenwerken, met name op het gebied van de promotie van het vak van carrosseriebouwer. Dat was de boodschap die brancheorganisatie en opleidingsinstituut voor de carrosseriebranche op 22 januari overbrachten tijdens een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst
voor de carrosseriebranche.

De bijeenkomst vond plaats bij Terberg Machines in IJsselstein, een voorbeeld van hoe divers de branche is. Waar schadeherstelbedrijven allemaal min of meer hetzelfde werk doen, wordt bij carrosseriebouwers vaak heel specifiek werk geleverd. Dat onder de aandacht brengen van jongeren is een
taak waarin brancheorganisatie CarrosserieNL en opleidingsinstituut VOC meer nog dan voorheen samen willen optrekken.

Transitiejaar
Overigens zit VOC in een `transitiejaar', waarin de buitendienst niet langer cursussen verkoopt, maar vervangen wordt door een website die trainingen via e-learning gaat aanbieden.
Vanwege de veelheid aan technieken die in de carrosseriebouw gebruikt worden, zal VOC, al dan niet in samenwerking met CarrosserieNL, ook vaker dan voorheen workshops organiseren, te beginnen met hydrauliek en elektra in de carrosseriebouw.

Ledenraad
Tijdens de bijeenkomst vond tevens een algemene ledenvergadering plaats, waarbij een nieuwe ledenraad werd gekozen. "Eens in de vier jaar doen we dat en nu was het weer zover", aldus secretaris Henk Bos van CarrosserieNL. De raad is voor de komende periode met twee leden uitgebreid. Peter
Princen nam afscheid van de ledenraad en werd voor zijn jarenlange toewijding hartelijk bedankt. Het drietal nieuwe leden bestaat uit Arnold Zonneveld van Zonneveld Carrosserie, Wouter Faber van Vossebelt Kippers en Containers, en Danny De Beule van D'hollandia.

Nichemarkt
Na deze feitelijkheden was er een korte excursie bij Terberg Machines gepland. Het bedrijf is vooral bekend om zijn veeg- en vuilophaalwagens en natuurlijk de Kinglifter, de meeneemheftruck voor allerlei toepassingen.
Het relatief kleine bedrijf kan zich door maatwerk te leveren goed onderscheiden van de grote fabrikanten. Ook de groei van de modificatiedivisie, die in de plaats kwam van het zelf ontwikkelen en bouwen van vrachtwagens, heeft Terberg goed gedaan. Juist door het ombouwen van
standaardvrachtwagens naar speciale voertuigen, in samenwerking met Volvo en Renault, kan Terberg excelleren in een nichemarkt.

Aslastverdeling
De middag werd besloten met een presentatie van RDW, die in de persoon van Ad van de Laar toelichting gaf bij de controle op de massaverdeling, waar RDW sinds 1 januari een aparte berekening op toepast en die vanaf 1 maart 2015 zelfs een reden kan zijn voor afkeuring of verlaging van het
toegestane laadvermogen. Zie meer hierover het artikel `RDW: controle aslastverdeling bij toelatingskeuring' in FOCWA magazine Carrosserie nummer 1 van 2015, dat donderdag 29 januari verschijnt.
Dit onderwerp leidde tot de nodige vragen en kritiek vanuit de toehoorders. RDW stelde daarop dat het initiatief in eerste instantie bij de constructeur komt te liggen. Als die een aannemelijke berekening kan overleggen van de aslastverdeling, dan zal die leidend zijn bij de individuele
toelating. Advies is dan ook om een berekening mee te nemen naar de keuring. Het is toegestaan om het zwaartepunt van de lading uit het midden te plaatsen, mits daarbij een goede onderbouwing wordt gegeven. Indien geen tekening wordt overlegd, gaat RDW uit van gelijkmatig verdeelde belading.
Voor de aslastverdeling van een voertuig met een schuifschotel mag de carrosseriebouwer in de berekening uitgaan van de meest gunstige situatie.
De nieuwe berekening van de aslastverdeling geldt voor alle voertuigen, ook voor voertuigen met een oude typegoedkeuring volgens richtlijn 97/27/EEG.