Samen aan de slag voor een gezonder Nederland


Samen aan de slag voor een gezonder Nederland

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[IMG]

23 januari 2015

Vandaag start de verspreiding van Gezonder Mag., een special over gezondere voeding. Gezonder Mag. is een initiatief van Stichting Ik Kies Bewust, de organisatie achter het Vinkje. De Nederlandse Vereniging van Dietisten, het Voedingscentrum, de Hartstichting, het Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel en het GroentenFruit Huis zijn betrokken bij de special. Ook bijna alle supermarkten zijn actief. Zij zetten het thema `gezondere voeding' de komende weken zelf in de schijnwerpers.

Special Gezonder Mag.
In de special Gezonder Mag., die in een oplage van ruim 2,5 miljoen exemplaren wordt bijgevoegd bij diverse kranten, staan allerlei tips en weetjes over gezondere voeding. Het doel is de consument praktische handvatten te bieden om makkelijker voor gezond te kiezen. De special, ook digitaal
beschikbaar via www.gezondermag.nl, heeft volop aandacht voor verse groenten en fruit. Consumptie hiervan draagt bij aan een gezonder voedingspatroon.

Theaterproducent, schrijver en acteur Bastiaan Ragas siert de cover en geeft in een interview aan hoe belangrijk gezondere voeding voor hem is. "Een of twee keer in de week doe ik de boodschappen en daar neem ik de tijd voor. In de supermarkt let ik vooral op vers en biologisch, maar ook op
het Vinkje. Ik denk dat hiermee een bewustwordingsproces in gang wordt gebracht", zegt hij in
Gezonder Mag.

Deelnemende supermarkten
De Nederlandse supermarkten, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, vinden het thema `gezondere voeding' belangrijk en laten dat in deze campagne zien. Op de winkelvloer, maar ook in hun eigen magazines, websites en social media zetten zij de komende weken gezondere voeding in
de schijnwerpers. Bijvoorbeeld door het eten van groenten en fruit te promoten, informatie te geven over een gezonde leefstijl of door uitleg te geven over het Vinkje.

Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel: "Wij geloven in keuzevrijheid voor de consument. Hoe meer men weet over gezonde voeding, hoe beter men een keuze kan maken. En hoe beter de consument het Vinkje kent, hoe makkelijker de consument kan kiezen voor gezonder."
Deze supermarkten nemen deel: Albert Heijn, Boni Supermarkt, Coop, C1000, Deen Supermarkten, Dekamarkt, Dirk, EMTE Supermarkten, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, MCD Supermarkten, Nettorama, PLUS, Poiesz Supermarkten, Spar en Vomar.

Over het Vinkje
Wat heb je nodig om gezond te kunnen kiezen? Natuurlijk goede informatie over wat er in producten zit. En een goed aanbod. Aan die twee zaken wordt gewerkt. Door producenten, supermarkten, horeca en catering. De producten worden continu verbeterd: minder zout, minder suiker, minder vet. Op het
etiket van veel verbeterde producten staat het Vinkje, dat wordt ondersteund door de overheid. Het Vinkje maakt duidelijk of er minder verzadigd vet, suiker of zout in een product zit dan in een vergelijkbaar product. Het Vinkje met de groene cirkel staat op gezondere producten uit de Schijf
van Vijf. Daarnaast zijn er producten die niet tot de Schijf van Vijf behoren en die je niet te vaak zou moeten eten zoals snacks, dranken en sauzen. De betere keuze in die productgroepen hebben een Vinkje met de blauwe cirkel. De criteria hiervoor zijn opgesteld door onafhankelijke
voedingswetenschappers.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[IMG]