Klanttevredenheid dienstverlening Sociale Zaken


In 2014 heeft Sociale Zaken op verschillende manieren burgers gevraagd naar ervaringen met de dienstverlening van de gemeente Leeuwarden. Via dialogen, waar hulpverleners, consulenten en burgers met elkaar in gesprek gingen, ontstond inzicht in elkaars werk. Ook de inzet van een `mystery
guest', die met de burger mee ging op gesprek bij Sociale Zaken, leverde inzicht op.

Klanttevredenheidsonderzoek

Daarnaast wilden we graag de mening en ervaring van de hele doelgroep horen. Daarom is er in augustus 2014 een klanttevredenheidsonderzoek (PDF, 184 kB) gehouden. Ruim 9000 burgers werden hiervoor uitgenodigd. Niet alleen inwoners met een lopende uitkering, maar ook burgers waarvan de
uitkering in het afgelopen jaar stopte en die waarvan de uitkeringsaanvraag niet werd toegekend.

Dienstverlening

De Clientenraad Werk & Inkomen en het Fries Samenwerkingsverband Uitkeringsgerechtigden (FSU) waren betrokken bij de samenstelling van de vragen. Meer dan 1500 personen hebben meegewerkt aan het onderzoek. Naast een ruime voldoende voor onze totale dienstverlening, werden er door de deelnemers
waardevolle aanbevelingen gedaan. Deze aanbevelingen neemt Sociale Zaken van harte mee bij het maken van de plannen voor 2015. In het najaar van 2015 volgt een nieuw klanttevredenheidsonderzoek om te kijken of de aanbevelingen hebben geleid tot verdere verbetering van de dienstverlening.