Wensbusproject experimenteert verder

De overwegend positieve ervaringen van reizigers geven voor de Provincie Limburg de doorslag om het initiatief met de zogenoemde `wensbus' voort te zetten met nog vier pilots. Ook de dorpskernen Baarlo/Maasbree, Meers, Landgraaf en America gaan experimenteren met vervoer van deur tot deur. Uiteindelijk moet dit experiment eind 2016 leiden tot een juiste aanvulling op de lijnbus, zodat ook de dunst bevolkte gebieden in Limburg kunnen beschikken over goed openbaar vervoer.

Sinds vorig jaar experimenteert de Provincie met de wensbus: maatwerk omdat grote bussen niet altijd efficient zijn. Dat betekent in principe kleine busjes voor maximaal acht personen waarvan de inzet door de bewoners zelf, afhankelijk van vraag en behoefte, wordt georganiseerd. Wanneer de wensbus wordt ingezet en waar hij naartoe rijdt, mogen de inwoners in principe zelf bepalen.

Streven is dat vraag en aanbod met ingang van de nieuwe openbaar vervoer-concessie veel meer op elkaar zijn afgestemd. Gedeputeerde Patrick van de Broeck licht toe: "Als er in een kleine dorpskern alleen in de ochtend- en avondspits behoefte is aan een vaste dienstregeling, kan het openbaar vervoer in de tussenliggende tijdspanne zeer flexibel worden ingezet. De bewoners gaan dat zelf inrichten en uitvoeren. Zij cooerdineren samen de behoefte, regelen een chauffeur en zorgen zo dus zelf voor lokale mobiliteit."

Wat betekent dat specifiek voor de vier nieuwe pilots?

Baarlo/Maasbree zal naast de inzet van de wensbus ook particulier vervoer inzetten. Bovendien wordt om zelfredzaamheid te bevorderen vervoer voor senioren geregeld van de kern naar de gewenste OV-halte.

In Meers gaat de multifunctionele dorpsdagvoorziening de cooerdinatie van een wensauto verzorgen. Dit uniek particulier burgerinitiatief heeft als doel het behoud van de leefbaarheid en de hechte gemeenschap. Ook deze dorpskern beoogt met deze pilot dat oudere mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.

In Landgraaf ligt de pilotcooerdinatie bij het gemeentelijk werkbedrijf. Doel is om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden en voor een beperkte duur (max. 2 jaar) in te zetten om ze daarna te laten doorstromen naar de arbeidsmarkt.

Dorpsraad America gaat het vervoer met particuliere auto's organiseren.