Bonnefantenmuseum verwerft spectaculair hedendaags wandtapijt


Download hier het bericht in PDF

Bonnefantenmuseum verwerft spectaculair hedendaags wandtapijt

Nieuwe aanwinsten hedendaagse kunst gepresenteerd

Vanaf deze maand is in het Bonnefantenmuseum een nieuwe collectieopstelling met bijna veertig hedendaagse kunstwerken te zien. In deze opstelling is een aantal nieuwe aanwinsten te zien die nog niet eerder werden getoond, waaronder een spectaculair wandtapijt van Grayson Perry, een sculptuur
van Michael Dean, een video-installatie van Stansfield/Hooykaas en een schilderij van Bob Eikelboom.

The Walthamstow Tapestry van Grayson Perry

Met de verwerving van het museale wandtapijt The Walthamstow Tapestry (2009) van de Britse kunstenaar Grayson Perry zet het Bonnefantenmuseum een nieuwe stap in een koers, die zich in het nationale museumlandschap onderscheidt door de eigen(wijze) accenten en prioriteiten waar het museum voor
kiest. Esthetische vraagstukken met betrekking tot schoonheid en ambachtelijkheid worden in Perry's werk scherp uitgespeeld in relatie tot sociale en maatschappelijke issues, waarbij nadrukkelijk ook zijn ambivalente houding ten opzichte van de kunstwereld een rol speelt. Met het zeven meter
lange wandtapijt The Walthamstow Tapestry onderzoekt Grayson Perry de emotionele resonantie van merknamen in ons leven, en in het verlengde daarvan onze quasi-religieuze relatie ten opzicht van consumentisme. We zien de levenswandel van de mens verbeeld, van geboorte tot sterven, maar ook hoe
die levenswandel doordesemd is met een eindeloze reeks commerciele merken die de mens onderweg tegenkomt. Van Grayson Perry is tevens de monumentale, vierdelige ets A map of days aangekocht. In 2016 organiseert het Bonnefanten in samenwerking met het ARoS Kunstmuseum in Aarhus (Denemarken) een
grote solotentoonstelling van Grayson Perry.

Nieuwe aanwinsten op zaal

Naast The Walthamstow Tapestry zal het museum nog een aantal nieuwe aanwinsten tonen. Het schilderij Medusa (2014) is het tweede werk van de jonge Nederlandse kunstenaar Bob Eikelboom dat het museum in korte tijd heeft verworven. Bob Eikelboom is een uitgesproken representant van de
allerjongste generatie. Bij hem verbindt de 'deftige' monochrome abstractie zich met de sfeer van Pop en, zoals hij zelf zegt: 'bling bling en getunede auto's'. De horizon van deze generatie kunstenaars bestaat uit gerecyclede beelden: de wereld van facebook en soundcloud is de nieuwe
realiteit waar Bob Eikelboom en zijn generatie zich toe verhouden. Zijn schilderijen zijn niet zelden krom, en bolvormig, gespoten met autolak of blijken in werkelijkheid een monochroom magneetbord met magneetjes in plaats van geschilderde vormen.

De Britse kunstenaar Michael Dean maakt sculpturen van gegoten beton of andere industriele materialen, die vaak een ongewone fysieke reactie uitlokken. Op en tegen een vrijstaande gevouwen plaat in gegoten beton zijn twee cartooneske betonnen tongen gedrapeerd. De sculptuur LLL (Working title)
Analogue Series (muscle) (2013) roept uiteenlopende sensaties op: van zoutlikken, lachen, cartoons en schilderijen van Philip Guston, tot sex, een lap vlees en marteling.

See through lines (1978) is een video environment van het kunstenaarsduo Stansfield/Hooykaas. Vanaf 1972 werkten de Schotse Elsa Stansfield en de Nederlandse Madelon Hooykaas samen aan projecten met een spirituele inslag waarin hedendaagse technologie zoals film, audio en video een relatie
aangaat met natuurkrachten en aardse materialen zoals zand, glas en koper. Onder de naam Stansfield/Hooykaas realiseerden zij vanaf 1975 hun eerste video-installaties en verwierven grote bekendheid als Europese videopioniers. Tijdens hun 32-jarige samenwerking creeerden Stansfield/Hooykaas
ruim honderdvijftig kunstwerken. Bijzonder is dat er een link is naar de Maastrichtse Van Eyck waar Elsa Stansfield in de jaren tachtig hoofd van de videoafdeling was. Dit werk werd verworven door middel van een schenking.

De nieuwe opstelling toont naast bovenstaande werken nog een aantal nieuwe aanwinsten die te zien zijn geweest tijdens recente tentoonstellingen zoals Beating around the bush en the fifth floor van Laura Lima, BACA winnares 2014. Te zien tot 20 september 2015.











___________________________________________________________________________________________________
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Joyce Lenssen via pressoffice@bonnefanten.nl of via +31 43 329 01109 | +31 6 13 14 59 15.