Meer weten over: ondersteuning bij het huishouden


RSS voor Direct regelen

Direct regelen

brondocumenttitel
Paspoort, identiteitskaart of visum
Bezwaar, beroep en zienswijze
Gemeentelijk meldpunt
Evenement organiseren
Gevonden en vermiste voorwerpen
Bezwaar WOZ-waarde
Taxatieverslag

Naar digitaal loket

Zoekresultaten

Wordt geladen...

* actueel
* nieuws

Meer weten over: ondersteuning bij het huishouden

dinsdag 3 februari 2015

Hoe is de ondersteuning bij het huishouden georganiseerd?

Vanaf 2015 is de ondersteuning bij het huishouden op een andere manier georganiseerd door de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015). Het Rijk geeft de gemeente minder geld voor de uitvoering. De gemeente heeft er alles aan gedaan om de passende ondersteuning te kunnen blijven
bieden, toch kan dit betekenen dat de hulp minder wordt. Vroeger kreeg een inwoner een indicatie voor een aantal uren huishoudelijke hulp. Dat is nu vervangen door een besluit waarin het `gewenste resultaat' centraal staat. Het gewenste resultaat is het schoon en leefbaar houden van de woning.
Dit heeft betrekking op woonruimten die nodig zijn voor het normale gebruik van de woning en die daadwerkelijk in gebruik zijn.

Onder het schoon en leefbaar houden van de woning verstaat de gemeente:

* het schoonhouden van de woon- en de slaapkamer, de keuken, de badkamer en het toilet. Het gaat om de ruimten die daadwerkelijk in gebruik zijn;
* het beschikken over de benodigde dagelijkse maaltijden;
* het thuis kunnen zorgen voor de minderjarige kinderen.


Onder het schoon en leefbaar houden van de woning verstaat de gemeente niet:

* de zorg voor dieren;
* werkzaamheden die buiten de woning plaatsvinden;
* het samen drinken van een kop koffie;
* ramen lappen buiten;
* het kopen van kleding en het doen van boodschappen;
* het wassen en strijken van kleding.


Inwoners die problemen hebben met het uitvoeren van deze taken kunnen een beroep doen op oplossingen die er zijn buiten de huishoudelijke ondersteuning om. U kunt hierbij denken aan een uitlaatservice en een was- en strijkservice. Het Zorgloket of de Wmo-consulent van de gemeente kan u
hierover meer informatie geven.

Wie bepaalt welke ondersteuning de inwoner nodig heeft?

Een consulent van de gemeente beoordeelt welke ondersteuning u nodig heeft. Het uitgangspunt is dat de gemeente eerst kijkt wat u als inwoners zelf kunt. Ook kijken we naar mogelijkheden in uw eigen omgeving om u te ondersteunen. Denkt u dan aan hulp van familie, vrienden, vrijwilligers of
buren. Of hulp van diensten in de buurt, zoals een boodschappenservice. Als deze mogelijkheden niet genoeg zijn, komt u in aanmerking voor ondersteuning van de gemeente. Voor de uitvoering daarvan heeft de gemeente contracten afgesloten met 22 aanbieders. U kiest vervolgens zelf uw aanbieder,
deze staan genoemd op deze pagina. Ook kan de aanbieder meekijken naar andere oplossingen. Deze afspraken worden vastgelegd in een plan. De naam van dit plan kan per aanbieder verschillen. In dit plan wordt onder andere opgenomen wanneer de hulp komt, welke werkzaamheden er worden uitgevoerd
en bij wie u moet zijn wanneer u vragen of een klacht heeft.

Vragen?

Neem dan contact op met het Zorgloket. Dit kan dagelijks van 8.30 uur tot 12.30 uur. Telefonisch via t (0548) 854 836. Of u stuurt een e-mail naar zorgloket@rijssen-holten.nl.