Nieuwe medewerkers bezwaar en beroep


3 februari 2015

Nieuwe medewerkers bezwaar en beroep

Negen mensen gaan binnenkort aan het werk bij de gemeente Almere als medewerker bezwaar en beroep. Zij zijn op dit moment op zoek naar een nieuwe baan vanuit een uitkeringssituatie. In samenwerking met JS Consultancy zorgt de gemeente dat zij een opleiding krijgen en een dienstverband.

"De gemeente wil hiermee een voorbeeld zijn voor het bedrijfsleven", aldus Froukje de Jonge, wethouder Participatie, Werk en Inkomen. "Omdat de gemeente Almere per 1 januari meer verantwoordelijkheden heeft gekregen, verwacht zij meer werk rond bezwaar en beroep. De nieuwe medewerkers zijn
negen hoogopgeleiden (hbo+), tussen de 30 en 53 jaar. Mensen van deze leeftijd blijken vanuit een werkloosheidspositie niet gemakkelijk aan een baan te komen. Dat is de reden dat Almere zich rond werkgelegenheid expliciet richt op deze groep. "

Dienstverband

Het opleidingstraject is op 2 februari gestart en omvat in totaal veertien weken. Al na drie weken gaan de medewerkers in de praktijk aan de slag, waarbij ze vanuit JS Consultancy gedetacheerd worden bij de gemeente. De opleiding omvat lessen rond de inhoud van de functie, wet- en regelgeving,
communicatie en gesprekstechnieken.
JS Consultancy ziet goede mogelijkheden voor dergelijke talentprogramma's: "Een van de problemen bij werkloosheidsvraagstukken is dat vraag en aanbod lang niet altijd goed op elkaar aansluiten. Werkzoekenden beschikken bijvoorbeeld niet over de opleiding die gevraagd wordt in een vacature. Het
talentprogramma dat nu in Almere start, is een voorbeeld van het bij- of omscholen van werkzoekenden, waardoor vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten."