Katwijk Marketing en gemeente zetten samenwerking voort


03 feb 2015

Nieuwe prestatieafspraken voor het op de kaart zetten van Katwijk

Eind vorig jaar heeft de gemeente de gemaakte afspraken met Katwijk Marketing voor 2014 geevalueerd. Daarop heeft het college besloten de subsidie voort te zetten. De taken en doelstellingen van Katwijk Marketing liggen vast in een Service Level Agreement (SLA). De SLA wordt eind 2016
geevalueerd. Er is ruimte om tussentijds in de uitvoering de accenten te verschuiven, mocht hier behoefte aan zijn.

Katwijk Marketing gaat voort op de ingeslagen weg om Katwijk op de kaart te zetten. Hiervoor zijn doelstellingen geformuleerd:
o Meer bekendheid geven aan wat er in Katwijk te doen is.
o Het vergroten van uitgaven door toeristen, bezoekers en inwoners in Katwijk en in de regio.
o Ervoor zorgen dat toeristen de gemeente langer en vaker bezoeken.

Activiteiten

Katwijk Marketing adviseert de gemeente over ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van toerisme en recreatie, het plan aantrekkelijk centrum en het masterplan Limes. Piet de Vries, bestuurder van Katwijk Marketing, is enthousiast over de gemaakte afspraken: "Wij werken hard aan de promotie
van Katwijk met in 2015 een mooi aantal aanvullende projecten." De Vries doelt hierbij op:
o Een promotiecampagne voor de parkeergarage Boulevard Zeezijde.
o Promotiepakketten voor ondernemers.
o Het ontwikkelen van arrangementen voor bezoekers.
o Aansluiten bij initiatieven vanuit de regio om het aanbod van Katwijk onder de aandacht te brengen.

Daarnaast concentreert Katwijk Marketing zich op een aantal vaste activiteiten:
o Het geven van informatie op het gebied van Toerisme en Recreatie aan bewoners en potentiele gasten.
o Het in standhouden van de VVV frontdeskfunctie.
o Regionale Toerisme en Recreatie samenwerking uitbreiden met Leiden.
o Samenwerking vergroten tussen organisatoren en versterken van evenementen.

Tijdig evalueren

Vaste evaluatiemomenten vormen een onderdeel van de gemaakte afspraken. Wethouder Jacco Knape: "Door concrete afspraken te maken, kunnen we na het toeristische seizoen bekijken wat Katwijk Marketing heeft opgeleverd. In 2015 is er een tussenevaluatie om eventueel nog wat andere accenten te
kunnen leggen voor 2016. Eind 2016 wordt de evaluatie besproken met de gemeenteraad. Dan nemen we opnieuw een besluit over het voortzetten van de subsidie voor 2017 en verder."

Bezoekersaantallen meten

De gemeente beschikt niet over concrete toeristische cijfers. Om hier meer inzicht in te krijgen, komen er begin april meetpunten op basis van mobiele telefoons in het centrum gebied (winkelgebied, strand). Deze meetpunten registreren anoniem bezoekersaantallen, verblijfsduur, herhalingsbezoek
en uitwisseling tussen winkelgebieden. Mogelijk kunnen deze meetpunten ook gebruikt worden om het succes van Katwijk Marketing te meten en mee te nemen als indicator van de SLA 2016.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique Siegmund van de gemeente Katwijk, tel. 071 406 5390 of via het e-mailadres communicatie@katwijk.nl.