VVD blij met Gelderse bijdrage Maaslijn


op 30 jan 2015
Mobiliteit

De VVD kan zich helemaal vinden in het verzoek van partijen in de Provinciale Staten van Gelderland om mee te betalen aan de verbetering van het spoor tussen Nijmegen en Venlo; ook bekend als de Maaslijn. VVD Statenlid Anja Prins: "Men moet zich echter wel realiseren dat in de Gelderse
begroting al 7,5 miljoen euro beschikbaar gesteld is voor de aanpassingen aan dit traject. Dit bedrag is gebaseerd op het aantal kilometers spoor op Gelders gebied. Dit is conform de rekenmethode die ook het Rijk hanteert voor elektrificatie van spoorlijnen."

Onvoldoende capaciteit
De Maaslijn bestaat nog altijd uit een enkel, niet geelektrificeerd lijntje. In tien jaar tijd is het aantal passagiers met 40% gestegen, zodat nu 20.000 reizigers per dag gebruik maken van de Maaslijn. De huidige capaciteit van deze lijn is echter volstrekt onvoldoende, met als gevolg
aanzienlijke vertragingen en overvolle treinen die geregeld stations passeren zonder te stoppen.

Rijk en 3 provincies werken samen
Het Rijk is in samenwerking met de drie betrokken provincies bereid tot verbetering, bestaande uit elektrificatie (bovenleiding), snellere wissels, extra stukjes dubbelspoor en verbeteringen bij de stations. Dit alles moet leiden tot een betere dienstregeling met langere treinen en een
sneltrein. De Maaslijn is van groot belang voor een goede bereikbaarheid van onder meer bedrijven, ziekenhuizen, universiteit, winkels en de recreatiesector in de regio Arnhem-Nijmegen.

Hoogte totale investering onbekend
Anja Prins: "Op dit moment is ook nog niet duidelijk wat de omvang van de totale investering zal zijn. Het zou voorbarig zijn om nu al weer met de geldbuidel te wapperen. Tevens zijn er meer spoortrajecten zoals Arnhem-Winterswijk en Apeldoorn-Zutphen die ook moeten worden aangepakt. Ook is
het huidige mobiliteitsbudget volledig gereserveerd en zijn er geen mogelijkheden om nu gelden vrij te maken zonder dat er andere projecten moeten worden geschrapt."

VVD wil integrale afweging bij Voorjaarsnota
De VVD heeft geadviseerd dit onderwerp integraal af te wegen bij de behandeling van de Voorjaarsnota, die plaatsvindt na de verkiezingen. Daar was unanieme steun voor in de Gelderse Staten. Partijen riepen Gedeputeerde Bieze op in gesprek te blijven met de andere betrokkenen maar dit gebeurd
al volop.

Anja Prins: "Met een motie heeft de VVD al eerder aandacht gevraagd voor elektrificatie van het spoor omdat de dieseltreinen met rode diesel te duur zijn in de exploitatie en bovendien biedt het altnernatief ook meer comfort en snelheid."

VVD blijft investeren in alle mobiliteitsvormen
De VVD is altijd voor het investeren in mobiliteit; dat geldt niet alleen voor de trein of fiets maar ook voor wegen. Anja Prins: "Tijdens de discussie in de Statenzaal bracht een andere partij in dat investeren in de Maaslijn zo belangrijk is voor de economie maar wat de VVD betreft geldt dat
ook zeker voor bijvoorbeeld het investeren in de A15 in datzelfde gebied. Een verkeersader die van groot belang is voor de economische ontwikkeling en waar was die partij toen?"