Bruna nieuwe sponsor Woutertje Pieterse Prijs

De Woutertje Pieterse Prijs voor kinder- en jeugdliteratuur is gered. Winkelketen Bruna neemt de sponsoring van de prijs over van het Lira Fonds, dat vorig jaar de financiele ondersteuning na 18 jaar moest opschorten wegens geldgebrek. Nu Bruna de nieuwe geldschieter is, kan de 28ste uitreiking dit voorjaar gewoon doorgaan. De datum daarvoor moet nog worden bepaald.

Jaarlijks krijgt een auteur of illustrator van een in het Nederlands geschreven kinder- of jeugdboek de Woutertje Pieterse Prijs, die bestaat uit een bedrag van Euro15.000 en een oorkonde. Bruna neemt de sponsoring de komende drie jaar op zich, vertelt Algemeen Directeur Fred Zeegers. "Wij verheugen ons over het partnerschap met de stichting Woutertje Pieterse Prijs. De prijs past goed bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid die Bruna als marktleider in kinderboeken graag neemt. Naast deze sponsoring gaan we ook door met de organisatie van allerlei educatieve projecten."

Hans Smit, voorzitter van de Stichting Woutertje Pieterse Prijs: "Het bestuur is bijzonder blij met Bruna als nieuwe partner. Het voortbestaan van de prijs lijkt daarmee gewaarborgd en we kunnen verder met onze plannen om deze eigenzinnige jeugdliteratuurprijs meer podium te geven." De komst van de nieuwe sponsor verandert niets aan het karakter van de prijs, al gebruikt het bestuur de gelegenheid om een langer gekoesterde wens te realiseren. De jury onder leiding van Hanneke Groenteman zal enige tijd voor de uitreiking drie tot zes boeken nomineren. Zo is er niet alleen aandacht voor de winnaar, maar ook voor andere bijzondere kinderboeken uit hetzelfde jaar.

De Woutertje Pieterse Prijs is vernoemd naar het hoofdpersonage van het gelijknamige boek van Multatuli en wil, net als Woutertje, 'afwijken van de deugd' en nadrukkelijk breken met de traditie van moralisme in kinderboeken. De prijs bekroont om die reden kinderboeken die uitzonderlijk zijn voor wat betreft taal, inhoud, illustratie, vorm of vormgeving.