Schoenenretail vraagt jongeren naar duurzaam alternatief plastic tas

Waalwijk, 3 februari 2015

Schoenenretail vraagt jongeren naar duurzaam alternatief plastic tas

Startschot voor ontwerpwedstrijd om schoenen duurzaam mee naar huis te nemen

Op 3 februari organiseerde de schoenenretail in Nederland, verenigd in de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Schoenen (VGS), een bijeenkomst over maatschappelijk ondernemen in de schoenensector bij SLEM in Waalwijk. Tijdens de bijeenkomst werd het startschot gegeven voor een ontwerpwedstrijd voor het vinden van een duurzaam alternatief voor de plastic draagtas.

Doel van de ontwerpwedstrijd is het vinden van een duurzaam alternatief voor de standaard draagtas om een paar schoenen van de winkel mee naar huis te nemen. Jongeren en studenten met een verrassend en innovatief idee worden uitgedaagd een ontwerp in te sturen via de website www.vgs-ontwerpwedstrijd.nl.

In april zal een jury bestaande uit Paul Termeer, CEO Sacha Shoes, Nicoline van Enter, trend forecaster en creative director van SLEM en René Kleijn, Director of Education Industrial Ecology Universiteit Leiden de ontwerpen beoordelen. Het winnende ontwerp wordt beloond met een prijs van 1000 euro.

“Met de ontwerpwedstrijd wil de VGS een positieve bijdrage aan de discussie over het gebruik van de plastic draagtas door winkels leveren. Verder willen wij creativiteit onder Nederlandse jongeren stimuleren en tegelijkertijd bewustzijn over vraagstukken in de detailhandel en duurzaamheid creëren”, aldus Jeroen van Dijken van de VGS.

Sprekers tijdens de bijeenkomst op 3 februari waren onder andere Eric Coorens, COO Macintosh Retail Group en voorzitter VGS, Christiaan Maats, eigenaar en oprichter van OAT Shoes, Arnoud van Vliet, manager CSR & Quality Zeeman en Marja Baas sectormanager leer MVO Nederland en oprichter MYOMY.