Voorstelling Jamal opent het gesprek over radicalisering

04-02-2015

Voorstelling Jamal opent het gesprek over radicalisering

Reprise Jamal 2015-2016 wegens grote vraag

Minister Jet Bussemaker zei half januari in een interview in Trouw dat het onderwijs radicalisering zou moeten aanpakken. Deze uitspraak zorgde in diverse media voor ophef en discussie, want zo makkelijk blijkt het niet te zijn om hierover het gesprek aan te gaan. De Toneelmakerij kan met de klassenvoorstelling Jamal een opening bieden voor scholen om dit te doen. Over Jamal Daniël van Klaveren maakte vorig seizoen bij de Toneelmakerij de voorstelling Jamal. In de voorstelling voert een radicaliserende jongen op het scherp van de snede gesprekken met zijn docent. Als die niet tot hem weet door te dringen, dreigt Jamal van school gestuurd te worden.

Want Jamal is boos. Niet op iemand in het bijzonder, maar op iedereen. Op zijn ouders die geen Nederlands spreken. Op zijn school waar hij altijd 'die buitenlander' blijft. Op het Westen en de hele wereldpolitiek. Hij slaat om zich heen, niet met vuisten maar met woorden. Want Jamal schrijft gedichten. Woedende en dreigende gedichten. Ze duiken overal op, maar niemand weet dat ze van hem zijn. Het is zijn geheim. Eén van zijn geheimen.

Aanvankelijk hebben de twee niks met elkaar gemeen, maar langzaamaan groeit hun verstandhouding en leren de twee mannen elkaar steeds beter kennen en begrijpen. De woedende Jamal draait bij, omdat er eindelijk naar hem geluisterd wordt.

Regisseur Daniël van Klaveren: “Het is extra spannend hoe leerlingen op scholen nu reageren, na de aanslagen in Frankrijk. Eerder zei een scholier na afloop: ‘Wat Jamal zegt, voel ik van binnen.’ Dan weet ik weer waarvoor ik het doe.”

Jamal in de klas

Dit seizoen wordt Jamal in een uitverkochte serie voor 70 klassen van het voortgezet onderwijs gespeeld. Na de voorstelling vindt een spel plaats waarin leerlingen, samen met de acteurs en een theaterdocent, de vraag “hoe extreem ben jij?” proberen te beantwoorden. Tijdens het spel passeren er een aantal levendige scenario’s waarin elke leerling gedwongen wordt na te denken over zijn eigen woede en rechtvaardigheidsgevoel. Botsende normen, waarden en belevingswerelden worden bespreekbaar gemaakt en in een nagesprek op tafel gelegd.

Jamal in 2015-2016

De Toneelmakerij herneemt Jamal in seizoen 2015-2016 om zo de voorstelling aan nog veel meer jongeren aan te kunnen bieden en dit actuele thema bespreekbaar te maken binnen de muren van het klaslokaal. Daarnaast biedt de Toneelmakerij de voorstelling ook aan aan de kleine zalen van de theaters. Regie/tekst: Daniel van Klaveren dramaturgie: Paulien Geerlings spel: Jamal: Majd Mardo / Yorke Mulder-Bhangoo, Matthieu: Peter van Heeringen decor & kostuums: Esmée Thomassen productie: Meta Weyschedé