Hoorn bij Hallo Nederland over reclamebelasting


5-2-2015

Op donderdag 5 februari heeft het programma Hallo Nederland van Omroep Max aandacht besteed aan de reclamebelasting in Hoorn.

In de uitzending laat Detailhandel Nederland weten `klaar te zijn met reclamebelasting' en het als een `melkkoe' te zien. Wethouder Ben Tap en voorzitter van de Hoornse Ondernemers Federatie Wiljan Loomans leggen in de uitzending uit dat de reclamebelasting in Hoorn is ingevoerd op verzoek van
de ondernemers en ten goede komt aan de ondernemers.

In 2013 heeft de gemeente ook gereageerd op cijfers die Detailhandel Nederland toen presenteerde waaruit bleek dat Hoorn het hoogste tarief in Nederland hanteert. Detailhandel Nederland wekt met haar cijfers de indruk dat de gemiddelde aanslag in Hoorn EUR 1.765 is. In werkelijkheid is de
gemiddelde aanslag EUR 420. De reclamebelasting in Hoorn is ingevoerd op verzoek van de ondernemers. De opbrengsten komen ten goede aan de ondernemers.

Door en voor ondernemers
Per gebied hebben de ondernemers een bepaald bedrag nodig voor de activiteiten die ze willen organiseren. Op basis van de wensen van de ondernemers stelt Hoorn de tarieven vast. De gemeente krijgt alleen een vergoeding voor de inning. De totale opbrengst in 2014 is EUR 742.000. Daarvan is EUR
65.000 bestemd voor de kosten van de inning. De rest is rechtstreeks bestemd voor de ondernemersactiviteiten.

Korenbloem
Het tarief van EUR1.765 geldt alleen voor de Korenbloem. Deze winkeliers hebben geen eigen winkeliersvereniging en gebruiken de reclamebelasting om hun gezamenlijke activiteiten te organiseren. Zij hebben EUR 8.000 als opbrengst gevraagd voor hun activiteiten. Daarop zijn hun tarieven
gebaseerd.

Programma
U kunt de uitzending van Hallo Nederland van Omroep Max terugzien via www.uitzendinggemist.nl.