Win-Win situatie voor client en zorgorganisatie

Clienten die zelfredzamer zijn geworden en 25% besparing in de zorgkosten. Simac Healthcare verzorgde voor Stichting Het Spectrum de nieuwe infrastructuur en een nieuw verpleegoproepsysteem op de nieuwe locatie De Prinsenmarij. Beeldschermverbinding vormde hierbij de basis. Dit leverde zowel voor de clienten als voor de organisatie grote voordelen op. De resultaten laten zien dat het goed mogelijk is om met minder zorginzet en lagere kosten zorg te bieden zonder dat dit ten koste gaat van de tevredenheid van clienten.

Het Spectrum, organisatie voor ouderenzorg in de regio Dordrecht, bereidde in 2010 de bouw van een nieuwe locatie voor: De Prinsemarij. Een kleinschalige locatie van 94 zelfstandige appartementen, waarvan 51 bestemd voor ouderen met een zorgvraag. Als uitgangspunt was de kernvraag: Wat zijn de

mogelijkheden voor het inzetten van domotica om tegelijkertijd meer efficient te werken zonder dat dit ten koste van de kwaliteit zou gaan?

Zorgdomotica

Bij de term domotica denken we al gauw aan slimme technieken in en rondom het huis voor bijvoorbeeld het dimmen van verlichting of het op afstand open sturen van een hekwerk. Deze autonome monitoring wordt vooral in de thuissituatie toegepast. De term zorgdomotica wordt meer voor de

technologie in de intramurale zorg gebruikt (verpleeghuizen, zorgcentra of kleinschalig groepswonen). Hierin is autonome monitoring ook van toepassing met bijvoorbeeld de inzet van sensoren, camera's en slimme software. Met name deze laatste technieken zien we steeds meer haar intrede doen

alsmede ook het integreren van bestaande zorgtechniek, zoals trekschakelaars en spreek/luister units met devices als smartphones en tablets.

Nieuwe aanpak

Het Spectrum heeft samen met cooeperatie Trivire het nieuwbouwproject Prinsemarij gerealiseerd met in totaal 51 zorg appartementen en 43 appartementen voor senioren. Voor de zorg appartementen heeft Simac Healthcare haar Vicasa concept geimplementeerd wat bestaat uit zorgalarmering,

toegangscontrole, domotica en communicatie. Voor alle 94 woningen is er beeldcommunicatie middels een aanraakscherm in de woning gerealiseerd. Hierdoor is het mogelijk om beeldcontact met de voordeur, medebewoners, zorgpost en familieleden te realiseren.

Wat is er precies veranderd?

* De nachtdienst wordt door de zorgpost op afstand bediend, niet meer fysiek op locatie.

* Er is geen receptie, maar een multifunctionele vulling van de plint van het gebouw met de zorgpost als plek waar men desgewenst met vragen terecht kan.

* Er is minder zorg, clienten doen meer zelf.

* Wanneer de kosten, zoals voor de zorgpost en investeringen in domotica, mee wordt genomen, dan levert de nieuwe werkwijze een besparing op van circa 25%.

* De kwaliteit is voor de bewoners gelijk gebleven.

* Medewerkers zijn heel tevreden.

De resultaten

Bronvermelding: www.zorginnovatieboek.nl

Het uiteindelijke resultaat van de nieuwe aanpak is dat bewoners vitaler zijn en er geen zaken automatisch meer uit handen worden genomen. Bewoners staan meer in eigen kracht. Voor verzorgenden is duidelijk wat hun toegevoegde waarde is. Het werk verloopt ook soepeler doordat er meer op maat

gepland wordt en het proces minder onderbrekingen kent.

Businesscase

In een businesscase van In voor zorg! is in kaart gebracht wat kosten van investeringen in domotica en een andere wijze van werken zijn en hoe hiermee opbrengsten gegenereerd kunnen worden. De businesscase liet zien dat met de inzet van domotica en een aangepaste werkwijze, dezelfde kwaliteit

gerealiseerd kan worden en tegelijkertijd de efficiency zal verbeteren. De basis hiervoor is een beeldschermverbinding tussen bewoners en een zorgpost.

Benieuwd naar meer informatie over deze business case? U vindt hier meer informatie.

Partnerschap

Sinds 2006 heeft Het Spectum met Simac een partnerovereenkomst waarbij Simac Vicasa levert aan diverse locaties. Hierdoor kan het Spectrum zowel intramuraal als extramuraal haar zorgdiensten aanbieden voor nu en in de toekomst. Bijkomend voordeel is dat Simac een system integrator is en

hierdoor all "skills en tools" in huis heeft om bestaande en nieuwe systemen van verschillende vendoren met elkaar te integreren. Integratie is de kennis en kunde van Simac en waarbij wij, buiten kennis van de techniek, ook de "kunst" van het samenwerken verstaan.

Contact

Ook met minder zorginzet lagere kosten realiseren zonder verlies van kwaliteit? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. U kunt ons bereiken via telefoonnummer 040-258 28 18 of stuur een e-mail naar simac.healthcare@simac.com.