Melding gevonden en verloren voorwerpen


Melding gevonden en verloren voorwerpen

De gemeente heeft het beheer over de meldingen van gevonden en verloren voorwerpen. Bent u iets verloren? Of hebt u iets gevonden? Maak hiervan een melding.

Aangifteplicht

De Regeling Gevonden Voorwerpen in het Burgerlijk Wetboek beschrijft de recht en plichten van de vinder en van de eigenaar die iets verloren is. Wie iets vindt, kan dat volgends de wet bij de gemeente brengen. De wet kent geen vindersplicht, wel een aangifteplicht. U bent u niet verplicht een
voorwerp dat u vindt op te rapen. Maar als u een voorwerp opraapt, moet u het `met bekwame spoed', dus redelijk snel, bij de gemeente aangeven.



Document kwijt?

Bent u uw paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs kwijt? Dan kunt u bij de politie terecht om daarvan aangifte te doen. Dat is zelfs verplicht bij deze officiele documenten. Voordat u aangifte kunt doen zult u bij uw gemeente een bewijs van vermissing moeten ophalen. Met dit bewijs en een
geldig legitimatiebewijs kunt u vervolgens aangifte doen.



Hoe melden?

U kunt een gevonden of verloren voorwerp melden bij de gemeente Putten, telefoonnummer (0341) 359 611 of geef het gevonden voorwerp af bij de receptie van het gemeentehuis tijdens de openingstijden (maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur).

U kunt een gevonden of verloren voorwerp ook melden/zoeken via de landelijke website www.verlorenofgevonden.nl.

Laatst gewijzigd: 11 februari 2015