NVLF informeert Kamerleden over belang preventieve logopedie


11 februari 2015
Algemeen

NVLF informeert Kamerleden over belang preventieve logopedie

Pedagogische kwaliteit VVE-groepen verschilt nauwelijks van kwaliteit reguliere groepen.

De vaste commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid besprak 5 februari het rapport Pedagogische kwaliteit van de opvang voor 2-4 jarigen in peuterspeelzalen in 2013. Voorafgaand aan dit overleg stuurde de NVLF onderstaande reactie aan enkele Kamerleden.

De NVLF, de beroepsvereniging van logopedisten, heeft dit rapport met grote interesse gelezen. Een van de conclusies is dat de pedagogische kwaliteit in de VVE-groepen (aangeboden in peuterspeelzalen) nauwelijks verschilt van de kwaliteit in de dagopvang (de reguliere groepen). Dit is om de
volgende reden zorgwekkend.

Uit onderzoek blijkt dat minimaal 5-15% van alle peuters en kleuters problemen heeft met hun taal en/of spraak. Taalontwikkelingsstoornissen zijn daarmee een van de meest voorkomende aandoeningen. Bij de groep meertalige kinderen komen taalachterstanden in het Nederlands op jonge leeftijd nog
frequenter voor.

Binnen de preventieve logopedie onderzoeken logopedisten kinderen in de leeftijd 0-4 jaar op logopedische spreekuren en screenen logopedisten de taalontwikkeling van kinderen op 5 jarige leeftijd in het kader van de Jeugdgezondheidszorg. Deze zorgvoorziening wordt aangeboden via GGD'en, door
gemeenten die logopedisten in dienst hebben of via onderwijsadviesdiensten.

De preventieve logopedie geeft ouders/verzorgers, consultatiebureaus, kinderdagverblijven, voorscholen, peuterspeelzalen en scholen adviezen over het stimuleren van de spraaktaalontwikkeling.
Preventieve logopedie is onmisbaar bij het tijdig signaleren en voorkomen van problemen op het gebied van de spraak- en taalontwikkeling bij jonge kinderen. De logopedist is deskundig in het maken van onderscheid tussen spraaktaalachterstanden en spraaktaalstoornissen. Tijdig signaleren van
spraaktaalstoornissen voorkomt:
- uitstroom naar het speciaal onderwijs
- voortijdige schooluitval
- gedragsproblemen
- criminaliteit

Verbetering taalvaardigheid pedagogisch medewerkers VVE
In Zaanstad wordt het taalbeleid binnen de VVE-groepen sinds eind 2013 o.a. via coaching on the job van de pedagogisch medewerkers versterkt. Deze training wordt verzorgd door de logopedisten van de GGD. Het programma Taal en VVE is ontwikkeld en gelicencieerd door ABC (St. Advies- en
BegeleidingsCentrum) in Amsterdam. Het traject van 6 maanden bevat onder andere observatie op de groep van de pedagogisch medewerkers en individuele coaching. Het resultaat is dat pedagogisch medewerkers bewuster taal aanbieden en uitlokken, waardoor zij beter aansluiten op het taalniveau van
individuele kinderen.

Dit is slechts 1 voorbeeld van de effectieve samenwerking tussen logopedie en aanbieders van VVE-programma's.

Om de aanpak van VVE landelijk uniform te maken, verzoekt de NVLF u om in de behandeling van het bovengenoemde rapport het belang te betrekken van de toegevoegde waarde van de preventieve logopedie.