Toekenning eenmalige persoonsgebonden budgetten via gemeente


11 februari 2015

Toekenning eenmalige persoonsgebonden budgetten via gemeente

Het college van B en W heeft besloten om mandaten toe te kennen die zorgen dat de gemeente eenmalige persoonsgebonden budgetten (pgb's) kan verstrekken.
Sinds 1 januari 2015 beheert de Sociale Verzekeringsbank (SVB) de budgetten van pgb-houders. Het is formeel de enige instantie die namens pgb-houders betalingen kan doen aan zorgverleners.
Er is een uitzondering voor eenmalige pgb's voor (vervoers)hulpmiddelen en woningaanpassingen. Deze werden voor 1 januari 2015 al door de gemeente verstrekt. Een mandaatovereenkomst met de SVB zorgt dat zij dit kan blijven doen. Ook bezwaarprocedures over eenmalige pgb's worden uitgevoerd via
de gemeente.

Een pgb is een geldbedrag waarmee iemand zorg, begeleiding of hulp kan inkopen. De beoordeling of een persoon in aanmerking komt voor een pgb verloopt via de wijkteams in Almere. Dit geldt zowel voor eenmalige als voor doorlopende pgb's.