PGB uitbetalingen - update


11 februari 2015

PGB uitbetalingen - update

logo svb

De landelijke overgang naar het trekkingsrecht voor PGB's leidt in sommige gevallen tot problemen of onduidelijkheden. De gemeente Almere is bekend met de problemen, heeft nauwe contacten met de SVB en wil zorgen dat niemand in financiele problemen komt. Hieronder geven we de stand van zaken.

Als uw hulpverlener nog niet betaald heeft gekregen van de SVB dan kan dat een aantal oorzaken hebben.

1. U heeft de zorgovereenkomsten niet op opgestuurd naar de SVB.

Zonder zorgovereenkomsten kan de SVB niet uitbetalen. Stuur daarom uw zorgovereenkomst zo spoedig mogelijk op. Mogelijk heeft u de zorgovereenkomst wel opgestuurd, maar heeft de SVB deze nog niet verwerkt. De SVB heeft toegezegd om in deze gevallen toch uit te betalen. Zie berichtgeving
hierover

2. U heeft met uw zorgverlener een met variabele overeenkomst met urendeclaraties, maar u heeft deze declaraties nog niet naar de SVB gestuurd.

Deze declaraties moeten opgestuurd worden naar de SVB. Uitbetaling heeft, als het goed is, plaatsgevonden rond 7 februari. Of dit vindt plaats 5 werkdagen na opsturen van de declaraties.

3. De SVB zegt dat u bij hen niet bekend bent en verwijst naar de gemeente.

Als u niet bekend bent bij de SVB, dan kunnen zij niets doen. Ook al heeft u zorgovereenkomsten en/of declaraties opgestuurd. Dit is het geval voor een aantal clienten die eind 2014 een (her)indicatie hebben gekregen. De (her)indicatie is in 2014 naar de zorgverzekeraar gestuurd die het op hun
beurt begin 2015 door hadden moeten sturen naar SVB en gemeente. Dat laatste is soms nog niet gebeurd. Daardoor kunnen betalingen van januari en mogelijk ook februari nog niet plaatsvinden. Meld u zich in dat geval bij ons via 14 036, wij kunnen dan nagaan waar de fout zit en kunnen mogelijk
een (tijdelijke) oplossing bieden. Belangrijk is dan wel dat u beschikt over een geldig indicatiebesluit.