AO verkeersveiligheid in de Tweede Kamer: wat werd er gewisseld?

In de Tweede Kamer werd vandaag, donderdag 12 februari, gesproken over verkeersveiligheid in een algemeen overleg met minister Melanie Schultz- Van Haegen (IenM, VVD). De rapportage van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) over de doorrekening voor de haalbaarheid van de doelstelling voor vermindering van het aantal verkeersgewonden in 2020 werd door alle partijen meegenomen in het debat.

Woordvoerder Sander de Rouwe van het CDA pleitte daarbij zelfs voor de komst van een verkeersveiligheidscommissaris, in lijn met bijvoorbeeld de Deltacommissaris. Deze commissaris dient een continue 'aanwakker'-functie te vervullen en een verbindende schakel te zijn tussen alle partijen. De minister voelde niet veel voor het voorstel van het CDA en gaf aan dat zij zichzelf ziet als commissaris voor verkeersveiligheid.

De woordvoerders van de VVD (Barbara Visser) en PvdA (Duco Hoogland) wilden weten wat de minister voornemens is te doen met de conclusie van de SWOV dat de doelstelling voor vermindering van het aantal verkeersgewonden niet gehaald zal worden. In haar reactie benadrukte de minister `altijd zwaar in te hebben gezet op verkeersveiligheid' en gaf zij aan de ambitieuze doelstelling niet los te willen laten, en ook niet te willen wachten op het effect van maatregelen die nu geimplementeerd worden, maar gelijk door zal gaan met de implementatie van meer maatregelen. Zij zegde de Kamer toe voor de zomer te komen met een brief over de inzet van (het pakket aan) maatregelen. Desalniettemin kondigde de Rouwe het verzoek tot plenaire agendering van het verslag van het AO aan, een zogeheten VAO.

Snelheidsverhoging van landbouwverkeer

In de discussie over de snelheidsverhoging voor het landbouwverkeer pleitten de woordvoerders van VVD en CDA tegen de invoering van de plannen waarbij de sector wordt opgezadeld met extra financiele lasten (als gevolg van de kentekenverplichting) die niet in verhouding staan tot de baten als de wegbeheerders de tachtig kilometer wegen niet openstellen voor het landbouwverkeer. De minister gaf aan dat met de invoering van de snelheidsverhoging ook voor andere wegen - naast de tachtig kilometer wegen - landbouwverkeer kan worden toegestaan. De minister zegde toe de Kamer te informeren over de concrete implementatiekosten.

De provincies hebben als voorwaarde gesteld dat als de snelheidsverhoging wordt ingevoerd, dit in gezamenlijkheid zou moeten gaan met een kentekenverplichting, omdat zonder kenteken de politie niet kan handhaven. Of het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt wenselijk is om landbouwvoertuigen op sommige wegen toe te laten, is een afweging van de verantwoordelijke provincie zelf.