Openbare verlichting in Rijswijk: De schakelkast


Gepubliceerd op: 11 februari 2015, Laatst bewerkt op: 12 februari 2015

Schakelkast

Inwoners van Rijswijk melden regelmatig bij de gemeente dat de straatverlichting niet goed werkt. Men vraagt zich af waarom het soms lang duurt voordat lampen worden gerepareerd.

Eind januari hebben we in deze rubriek gesproken over het melden van storingen bij het meldpunt van de gemeente. Dit keer staat de rubriek in het teken van de schakelkast.

Als de verlichting van een lantaarnpaal niet brandt, is niet altijd een kapotte lamp hiervan de oorzaak. Regelmatig brandt de openbare verlichting niet omdat er een breuk ergens in de voedingskabel zit. Bijna alle voedingskabels van de gemeente komen uit in een laagspanningsstation van
netbeheerder Stedin. Deze laagspanningsstations zijn vanwege strenge veiligheidseisen niet vrij toegankelijk. Zo'n station betreden moet altijd in het bijzijn van iemand van Stedin. Er moet dus een afspraak gemaakt worden met Stedin om onder begeleiding het station in te gaan om de stroom op
de voedingskabel te zetten. Alleen op deze manier kan vervolgens met een geavanceerde meetwagen de locatie van de kabelbreuk worden opgezocht. Een omslachtige werkwijze waarbij het soms een paar dagen duurt voordat Stedin iemand beschikbaar heeft om het station te kunnen betreden.

Onafhankelijk

Om niet meer afhankelijk te zijn van Stedin is de gemeente een groot project gestart om al deze voedingskabels uit de laagspanningsstations van Stedin weg te halen en in eigen schakelkasten te plaatsen. Dit is een enorme operatie, het gaat hier om het plaatsen van ongeveer 120 nieuwe
gemeentelijke schakelkasten. Op diverse plekken in Rijswijk verschijnen dus nieuwe schakelkasten in het straatbeeld. De verwachting is dat dit project begin 2016 is afgerond.

Op dat moment kan de gemeente snel de openbare verlichting inschakelen zonder afhankelijk te zijn van Stedin. Op deze manier kunnen kabelstoringen sneller worden opgespoord en gerepareerd.

Blijf storingen aan de openbare verlichting melden bij de gemeente via het Meldpunt Openbare Ruimte. Het meldpunt is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur op nummer: 14 070. Via het formulier op www.rijswijk.nl/melding-openbare-ruimte kunt u 24 uur per
dag reageren.

Zie ook

* Openbare verlichting in Rijswijk

Straatverlichting, klik voor meer info openbare verlichting

Inwoners van Rijswijk melden regelmatig bij de gemeente dat de straatverlichting niet goed werkt. Men vraagt zich af waarom het soms lang duurt voordat lampen worden gerepareerd. Hoe komt dit?

* Deel Openbare verlichting in Rijswijk: De schakelkast op Facebook
* Twitter