Retailagenda 2015 krijgt vorm


De afgelopen maanden is de Retailagenda 2015 verder uitgewerkt. Drie regiegroepen, ieder belast met een specifiek onderwerp, hebben verkend wat er nodig is om de retailsector te versterken. Eind januari hebben zij verslag uitgebracht van hun bevindingen. Bij deze bijeenkomst waren ook
vertegenwoordigers van winkeliers, banken, vastgoed, kennisinstellingen en overheden aanwezig. Het Vakcentrum, dat aan de verschillende overlegtafels heeft deelgenomen, was eveneens van de partij.

De speerpunten concentreerden zich rond de lokale lasten (zoals OZB, reclame-, baat- en precariobelasting en parkeertarieven). Maar vanzelfsprekend werd ook de Drank- en Horecawet bediscussieerd. Het Vakcentrum heeft gewezen op de starre naleving door de lokale overheid inzake de aanwezigheid
van een `leidinggevende'. Ook de onmogelijkheid om te kunnen proeven in kaas- en delicatessenwinkels werd aan de orde gesteld. Hierbij kwam het gebrek aan regie vanuit de provincie en de Europese regelgeving ook ter sprake.

Eerdere bijeenkomsten
Na de kick-off op 8 oktober 2014 zijn drie overlegtafels (regiegroepen) van start gegaan. Een fysieke tafel (onder begeleiding van Jan Meerman, voorzitter Detailhandel Nederland), een online tafel (onder leiding van Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org) en een tafel over ruimte voor
ondernemerschap (onder leiding van Hamit Karakus, van Platform31). Deze tafels hebben verschillende bijeenkomsten georganiseerd om te verkennen wat er nodig is om de sector te versterken.

Aanleiding
De Retailagenda is een initiatief van minister Kamp van Economische Zaken. Aanleiding was het Actieplan Detailhandel dat in 2013 aan de minister werd aangeboden. In dit actieplan werden knelpunten in de sector gesignaleerd en oplossingsrichtingen gesuggereerd. De Retailagenda heeft tot doel
concrete acties te formuleren waarmee de detailhandel geholpen is.
Volgende maand wordt de Retailagenda 2015 definitief vastgesteld.