2014 toont voorzichtige verbeteringen voor de reiziger


Publicatiedatum: 12 februari 2015

Realisme geboden voor 2015

"In 2014 zijn verdere stappen gezet om met andere vervoerders en partners in het openbaar vervoer de reiziger centraal te stellen. Dit heeft geleid tot voorzichtige verbetering in bijvoorbeeld de klantwaardering, de reizigerspunctualiteit en het vervoer van deur tot deur", aldus Timo Huges
(CEO) bij de presentatie van het NS-jaarverslag over 2014.

Ondanks de verbeteringen pleitte Huges voor realisme. "Een lichte reizigersgroei (1%), relatief gunstige weersomstandigheden en diverse kleine merkbare verbeteringen voor de reiziger maken van 2014 een goed jaar, maar een zwaluw maakt nog geen zomer." De spoorsector is in 2014 samen met de
overheid met een ambitieuze agenda (LTSA) gekomen om komend decennium zaken stap voor stap te verbeteren voor de reiziger. "Een kwestie van grote investeringen, een lange adem en duidelijk zijn over wat reizigers kunnen verwachten", aldus Huges.

Het jaar 2014 langs de acht hoofdprogramma's van NS

* Gastvrijheid. 76% van de Nederlandse treinreizigers geeft NS in 2014 een 7 of hoger (2013: 75%) als klantoordeel. De schoonmaakstaking in het voorjaar had een aanzienlijke impact op de tevredenheid van reizigers over de reiniging.
* Reizigerspunctualiteit. In 2014 kwam 92% van de reizigers op het hoofdrailnet op tijd aan (reizigerspunctualiteit 2013: 90%). Een hoge gemiddelde score, met nog wel negatieve uitschieters op bepaalde trajecten. Met ProRail werken we aan de verbetering van deze trajecten. Op alle trajecten
in Nederland rijden sinds december 2014 minimaal twee treinen per uur.
* Vervoerscapaciteit. Reizigers waren in 2014 minder tevreden over de drukte in de trein in de spits. Met de inzet van bijna alle reserve-treinstellen in de traditioneel drukke herfst speelde NS hier op in. Ook lieten we enkele technisch gereviseerde dubbeldekkers terugkeren. Verder werden
extra Sprinters besteld (ca. 60) die eind 2016 geleverd zullen worden. Via de nieuwe druktemelder vragen wij reizigers feedback over de bezetting in de trein, zodat wij bij structurele problemen maatregelen kunnen nemen. Staan in de spits is soms onvermijdelijk op korte afstanden.
* Drempelloos reizen. Op 9 juli ging ook NS volledig over op de OV-chipkaart voor eenvoudig in- en uitchecken met een kaart. Om de vele vragen van reizigers te beantwoorden werd extra personeel en hulp op de stations ingezet. Ook werden op 26 stations de poortjes in gebruik genomen en werden
de eerste nieuwe OV-servicewinkels op stations samen met andere vervoerders geopend.
* Reisinformatie. De plaatsing van informatieschermen in 130 Sprinters, nieuwe schermen op Schiphol en informatie over de punctualiteit van treintrajecten in de NS reisplanner hielpen bij het verbeteren van de reisinformatie. Wij zetten ons in voor het structureel verbeteren van het
handelingsperspectief van de reiziger in verstoorde situaties.
* Grensoverschrijdend vervoer. De intercity naar Brussel rijdt sinds afgelopen december 16 keer per dag vanuit Amsterdam. De Thalys rijdt 12 keer per dag over de HSL naar Brussel en dan deels door naar Lille en Parijs. Dit zorgt voor een verbeterde treinverbinding met Belgie en Frankrijk.
* Europa. In het Verenigd Koninkrijk won NS-dochter Abellio de Schotse treinconcessie voor de komende 10 jaar. Bestaande concessies Greater Anglia en Northern Rail werden voor enkele jaren verlengd.
* Stations van de toekomst. Het nieuwe station Rotterdam Centraal werd in het voorjaar geopend. De verbouw van andere grote stations (onder meer Amsterdam, Utrecht en Den Haag) vordert gestaag. Samen met ProRail, lokale overheden en anderen wordt er gewerkt aan de OV-knooppunten van de
toekomst. In december werd het 406e station (Nijmegen Goffert) geopend.
* Overig. Reizigers oordeelden voor het derde jaar achtereen positiever over de sociale veiligheid op stations en in treinen. Wel deed zich helaas een aantal zeer vervelende incidenten met NS-medewerkers voor, onder meer als gevolg van zwartrijden. NS veroordeelt deze verruwing ten zeerste
en heeft hier ook aandacht voor gevraagd via een speciale campagne. Door innovatie en continue aandacht van onze machinisten verbeterde de spoorwegveiligheid. Het aantal roodseinpassages nam af met 40%.

Uitgebreide milieuwinst- en -verliesrekening
In het jaarverslag 2014 presenteert NS voor de tweede keer een milieuwinst- en -verliesrekening. Deze is dit jaar uitgebreid met de sociaaleconomische impact. "Het in 2014 gesloten energiecontract is daarbij een belangrijke mijlpaal. Hierdoor rijden onze treinen in 2015 voor 50% op nieuwe
groene stroom en vanaf 2018 voor 100%. Daarmee wordt treinreizen klimaatneutraal", aldus Engelhardt Robbe (CFO).

Magere winstverwachting
De omzet voor NS kwam uit op EUR 4,1 mld. (2013 EUR 3,9 mld.). Het resultaat na belasting bedroeg over 2014 EUR 180 mln. (2013: EUR -/- 43 mln, mede door het wegvallen van de V250-treinen). Het resultaat over 2014 was mede te danken aan incidentele effecten, zoals het vrijvallen van eerder
gevormde voorzieningen. Het onderliggende bedrijfsresultaat, na correctie voor de incidentele posten, is met EUR 84 mln. (2013: EUR 78 mln.) onvoldoende. Dit zal in 2015 extra onder druk komen vanwege verhoogde kosten (o.a. voor het mogen rijden op het spoor) en aanzienlijke investeringen (in
nieuwe treinen, toegankelijkheid, IT en bijvoorbeeld onderhoudswerkplaatsen). "Wij zetten dan ook alle zeilen bij om kosten te verminderen en tegelijkertijd meer reizigers te trekken", aldus Robbe. Van de met het ministerie afgesproken prestatie-doelstellingen voor 2014 werden 9 van de 13
gerealiseerd. Op vier punten lukte dit niet volledig, wat leidt tot een boete van EUR 2,75 mln. Ondanks verbeteringen in 2014 is de voorlopige boete over 2013 definitief vast komen te staan op EUR 2,75 mln.

Vooruitblik 2015.
2015 staat voor een groot deel in het teken van de uitvoering van de nieuwe geintegreerde concessie (looptijd 2015-2024). In 2015 gaat NS verder met het in gebruik nemen van de toegangspoortjes. Hiermee verbetert de veiligheid en daalt het aantal zwartrijders. NS zal intensief blijven
samenwerken met andere vervoerders en partners voor de gezamenlijke aanpak van slecht presterende trajecten en aantrekkelijker openbaar vervoer van deur tot deur met o.a. meer nieuwe OV-servicewinkels.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Downloads:

* Bijlage 1: Kerncijfers jaarverslag 2014 (PDF, 71 kB)
* Bijlage 2: Belangrijkste klantoordelen en operationele prestaties 2014 (PDF, 68 kB)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opties

* Printen
* Persberichten (RSS)
* Delen
Delen
Delen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Navigatie

1. Home
2. Nieuwscentrum

Pers

* Persberichten
* Persvoorlichting
* Beeldbank
* Filmen en fotograferen bij NS

Nieuws

* Nieuwsberichten

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dossiers

* OV-chipkaart en poortjes
* Dossier seizoenen

3. Wat doen wij

Activiteiten

* Reizigersvervoer
* Knooppuntontwikkeling
* Materieelonderhoud
* Vervoer van deur tot deur
* Zakendoen met NS
* Maatschappelijke samenwerking

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spoorsector

* Verantwoordelijkheden op het spoor
* Regionale concurrentie
* Spoorwegwet en concessie

Ontdek NS

* Treinen
* Spreekbeurtpakket NS Reizigers

4. Wie zijn wij

Profiel

* Raad van Bestuur
* Raad van Commissarissen
* Organigram
* Geschiedenis

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Contact met NS

* Contactgegevens

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Koers

* Visie
* Ambitie en missie
* Strategie

5. Financien

Cijfers en beleid

* Corporate Governance bij NS
* Jaarverslag

6. NS en samenleving
7. Werken bij NS

Zoeken _____________________ [ Zoek ]

* Over NS

* Nieuwscentrum
* Wat doen wij
* Wie zijn wij
* Financien
* NS en samenleving
* Werken bij NS

* Consumenten

* Reisinformatie
* OV-chipkaart
* Producten
* Acties en uitjes
* Klantenservice
* Mijn NS
* Winkel

* Zakelijk

* Zakelijke mobiliteit
* Producten
* Reizen
* Vragen en contact
* Inloggen

* NS International

* Internationale treintickets kopen
* Internationale reisplanner
* Trein Antwerpen
* Trein Berlijn
* Trein Frankfurt
* Trein Londen
* Trein Parijs
* Overige internationale bestemmingen

* Inloggen Mijn NS

* Persoonlijke inlog
* Account aanvragen
* Inloggen zakelijk account (NS-Business Card)
* Inloggen zakelijk account (woon-werkverkeer)

* English

* Sitemap
* Over deze site
* Disclaimer
* Privacy

Wat andere mensen zochten:

* Jaarverslag,
* filmen en fotograferen,
* Groene stroom,
* persberichten,
* werken bij NS,
* Nieuwsberichten,
* Contact,
* 175 jaar,
* OV-chip,
* Duurzaamheid,
* Low Car Diet,
* beeldbank,
* Winter

Printen

Sluit dit menu
( ) Samenvatting
( ) Uitgebreide versie

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ ] Met fotos
Printen Voorbeeld

Cookies

English

Wij willen graag dat u een goede website-ervaring bij ons heeft. Om uw sitebezoek vlot te laten verlopen en onze site verder te kunnen verbeteren, gebruikt NS cookies.

Lees alles over ons cookiebeleid.

Als u het gebruik van cookies door NS toestaat, dan kunt u via 'Cookies toestaan' meteen door naar de website. Als u liever niet wil dat NS bepaalde cookies gebruikt, dan kunt u dit aangeven bij de cookie-instellingen.

Cookies toestaan Uw cookie-instellingen

Terug

Website en cookies

NS maakt op haar websites gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestandjes. Bij het bezoeken van websites van NS worden kleine (tekst)bestandjes opgeslagen op, of wordt toegang verkregen tot reeds eerder door NS geplaatste (tekst)bestandjes op uw randapparatuur (computer, tablet
etc).

Veel van de cookies, de zogenoemde functionele sessiecookies, worden gebruikt om uw sitebezoek vlot te laten verlopen. Zo worden er cookies gebruikt voor het leveren van services of om instellingen op te slaan. Deze cookies worden gebruikt voor: (1) het onthouden van de producten die u tijdens
het online winkelen aanschaft; (2) het onthouden en doorgeven van de informatie die u invult tijdens het inlogproces of die u op de verschillende webpagina's tijdens het bestelproces achterlaat zodat voorkomen wordt dat u telkens opnieuw dezelfde gegevens moet invullen; (3) het opslaan van uw
voorkeuren en (4) het opsporen van misbruik van onze websites.

Alleen indien u vooraf toestemming heeft gegeven, zullen wij gebruik maken van zogenoemde optimaliseringscookies. Deze cookies worden ten eerste gebruikt om uw websitebezoek te analyseren. Zo analyseren wij het aantal bezoekers dat onze websites bezoekt, de tijdsduur van de bezoeken, de
volgorde van de pagina's van de bezoeken en de beoordeling welke pagina's van een website aanpassing behoeven. De verzamelde informatie heeft tot doel onze websites te optimaliseren. Ten tweede worden deze cookies gebruikt om mogelijke problemen op de websites op te lossen. Ten slotte stelt de
informatie verzameld via deze cookies, ons in staat om relevante producten en diensten op onze websites aan te bieden. Sommige van deze cookies worden geplaatst door derde partijen, zijnde: Comscore, LivePresence, Google Analytics, Google Maps, Mopinion, Doubleclick, Visual Web Optimizer,
Adtech, Ilse Media, Krux, Metrixlab, MediaMind, Click Tale, Turn, Twitter en Facebook. Voor de cookies die deze derden plaatsen en de mogelijke informatie die ze daarmee verzamelen, verwijzen wij naar de verklaringen van deze derde partijen op hun eigen website. Deze verklaringen kunnen
regelmatig wijzigen en wij hebben daar geen invloed op.

Als u niet wilt dat onze websites cookies plaatsen, kunt u dit aangeven via 'Uw cookie-instellingen'

Terug
( ) Minimaal
( ) Standaard

* Cookies voor het vlot laten verlopen van uw sitebezoek Info

Functionele sessiecookies worden gebruikt voor het leveren van services of voor het onthouden van instellingen. Met deze cookies voorkomen wij bijvoorbeeld dat u bij een bezoek aan onze website herhaaldelijk dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren.

* Cookies voor het verbeteren van deze websiteInfo

Optimaliseringscookies gebruiken wij om uw websitebezoeken te analyseren, of helpen ons bij het oplossen van problemen op de website. Ook kunnen wij u relevante producten en diensten aanbieden. Sommige van deze cookies worden geplaatst door derde partijen.

Deze cookie-instellingen toestaan
Terug
( ) Minimaal
( ) Standaard