FloraHolland maandbericht januari 2015


12 februari 2015

FloraHolland maandbericht januari 2015

Januari 2015 had 21 veildagen en in 2014 hadden we er 22. Een veildag minder dus. Dit vertekent het beeld over de bewuste maand enigszins.

Aalsmeer Nieuw 3

Bloemen en kamerplanten zagen de middenprijs dalen. Tuinplanten leverden gemiddeld een betere prijs op bij een lager aanbod. Januari 2015 was qua temperatuur een redelijk zachte maand met weinig last van winters weer. De prijsvorming van bloemen en planten viel over het algemeen tegen.
Belangrijkste oorzaak is vooral het halveren van de afzet naar Rusland. De roebel is in waarde ten opzichte van de Euro gehalveerd vergeleken met vorig jaar. In aankoop zijn de producten voor de Russen ongeveer twee keer zo duur geworden. De maand februari wordt een belangrijke maand in
verband met Valentijnsdag in Europa en de aanloop naar Internationale Vrouwendag in Oost Europa op 8 maart.

Snijbloemen: meer aanvoer bij een lagere prijs

Januari is de maand waarin roos en tulp met afstand de producten zijn met de grootste aanvoer. 60% van de aanvoer kwam van deze twee producten. Roos daalde in aanvoer met 1% en de prijsvorming was 9% lager. Bij Tulp steeg de aanvoer met 19% en de prijsvorming daalde met 10%. Verder hadden in
de aanvoer top 5, Chrysant en Lelie het in prijs lastig. Gerbera was hierin een uitzondering. Er werden 17% minder stelen aangevoerd, welke een 20% hogere prijs realiseerden. Alle overige snijbloemen deden het in gemiddelde prijsvorming beter ten opzichte van vorig jaar.

Kamerplanten: minder aanbod bij een lagere prijs

Bij de kamerplanten daalde de aanvoer en nam ook de middenprijs af. Het omzetaandeel van Phalaenopsis steeg in januari 2015 met 0,6% naar 31,5%.
Ondanks een mindere aanvoer van 3% was de prijsvorming 5% minder. De bollen op pot en groene kamerplanten zijn in januari altijd een belangrijke productgroep in aanvoer. Hyacint en narcis op pot deden het in prijsvorming beter dan in januari 2014. Groene kamerplanten waren in prijsvorming
ongeveer gelijk vergeleken met vorig jaar. In de belangrijkste afzetlanden was de consumentencampagne 'kerstboom eruit, kamerplant erin' een belangrijke ondersteuning in verkoop.

Tuinplanten: minder aanbod bij een hogere prijs

In januari is Helleborus het belangrijkste product in omzet. Het omzetaandeel steeg met 2% naar 27% van de totale omzet in tuinplanten. De verkoop van violen, primula's en overige voorjaarsproducten begint weer op gang te komen en zal de komende maand in volume toenemen. Verder is januari voor
tuinplanten een hele rustige maand.