NVZ: UMC's sluiten aan bij Kwaliteitsvenster

Vandaag publiceren de 8 universitair medische centra in Nederland hun Kwaliteitsvenster. De umc's volgen nadat de algemene ziekenhuizen vorig jaar hun Kwaliteitsvenster openbaar maakten. Hiermee geven de ziekenhuizen hun patienten in een oogopslag betrouwbare informatie over de ziekenhuisbrede kwaliteit van zorg.

NVZ-voorzitter Yvonne van Rooy: 'Dat de umc's nu ook aangesloten zijn, is een goede ontwikkeling. Hoe meer eenduidige en laagdrempelige kwaliteitsinformatie voor de patient, hoe beter.' Guy Peeters, voorzitter van de NFU, vult aan: 'Omdat umc's zorg verlenen die in veel gevallen complex van aard is, hebben wij goed onderzocht of de thema's van het Kwaliteitsvenster ook te gebruiken zijn voor umc's. We vinden dat dit inderdaad zo is.' Het Kwaliteitsvenster maakt voor het eerst op een patientvriendelijke manier de kwaliteit van 10 zinvolle ziekenhuisbrede thema's zichtbaar. Het venster staat op alle websites van de Nederlandse ziekenhuizen en op www.nvz-kwaliteitsvenster.nl.

10 thema's Sinds mei 2014 kunnen patienten in heel Nederland op dezelfde manier informatie over bijvoorbeeld risicovolle operaties, infecties, sterftecijfers en patientervaringen opvragen. Het Kwaliteitsvenster bestaat uit '10 online kaarten'. Als de patient bijvoorbeeld op de kaart 'infecties' klikt, verschijnt de prestatie van het ziekenhuis op het gebied van infectiepreventie. Nog belangrijker is dat de patient ook informatie krijgt over de betekenis van de kwaliteitsinformatie en de context ervan. Hoe scoort het ziekenhuis bijvoorbeeld ten opzichte van het landelijk gemiddelde of ten opzichte van vorig jaar? En hoe verklaart een ziekenhuis bijvoorbeeld een minder goed resultaat en wat doet het er eventueel aan om het resultaat te verbeteren?

Betrokkenheid patienten Bij de keuze van de tien indicatoren zijn de NPCF, clientenraden/patienten, ziekenhuisbestuurders, kwaliteitsadviseurs en het bureau SiRM betrokken geweest. De umc's zijn dit najaar ook aangesloten bij de doorontwikkeling van het Kwaliteitsvenster. De 10 kwaliteitsindicatoren op een rij zijn patientervaringen, wachttijden, risicovolle operaties, controle medicijnen, werk van artsen, pijnscore, keurmerken, sterftecijfers, infecties, tevredenheid van medewerkers.

Bezoekcijfers Vanaf de lancering tot vandaag zijn de Kwaliteitsvensters van algemene ziekenhuizen maar liefst 160.000 keer bekeken in totaal. De hoge bezoekcijfers zijn een mooie prestatie. Het geeft aan dat het voldoet aan de behoefte dat patienten snel op hoofdlijnen de kwaliteit van een ziekenhuis willen bekijken. Met de aansluiting van de umc's, is de verwachting dat het bezoekersaantal van de vensters gestaag zal toenemen.

Toekomst

Ook zijn er plannen om straks kwaliteitsinformatie per aandoening of specialisme te ontwikkelen, met een focus op uitkomstindicatoren. Daarmee krijgt de patient meer inzicht in de kwaliteit van zorg die voor zijn aandoening of ziekte nodig is. In die fase neemt de NVZ ook indicatoren op die ook door andere partijen, zoals zorgverzekeraars, al gebruikt worden. Zo kan de regeldruk bij ziekenhuizen en umc's verder verlaagd worden. De NVZ ontwikkelt momenteel met Revalidatie Nederland (RN) een specifiek venster voor revalidatie-instellingen en, voor zover mogelijk, revalidatie-afdelingen van ziekenhuizen.