Het Residentie Orkest te gast in De Vrijdag van Vredenburg

Persbericht

Het Residentie Orkest te gast in De Vrijdag van Vredenburg

Concert vrijdag 13 februari 2015, 20.15 uur, TivoliVredenburg, Utrecht

Inleiding 19.30 uur, grote zaal: Leo Samama

De Vrijdag van Vredenburg: Muzikale Meesterwerken

Residentie Orkest

Thomas Zehetmair, dirigent

Martine van der Loo, fluit

Godelieve Schrama, harp

Mozart: Adagio en fuga KV546

Mozart: Concert voor fluit, harp en orkest

Reger: Variaties en fuga over een thema van Mozart

De muziek van Mozart heeft tot op de dag van vandaag velen geïnspireerd. Deels speelde daarin mee dat Mozart een wonderkind was en daardoor een deel van de bewondering en verwondering gekleurd werd (en wordt) door de gedachte aan het componerende kind. Vooral in de tweede helft van de negentiende eeuw lijken juist de droom van de ongeschonden achttiende eeuw (nog geen Franse revolutie) en de engelachtige lyriek (zoals men die toen vaak beschouwde) van Mozarts muziek tal van componisten aangezet te hebben hun ‘Mozartiana’ te schrijven. We hoeven maar te denken aan Tsjaikovski, Saint-Saëns, Wolf-Ferrari, Richard Strauss en Ravel. Maar ook aan Max Reger. In het concert van De Vrijdag van Vredenburg van 13 februari aanstaande zijn de twee componisten met elkaar verenigd: Mozart en Reger.

Mozart was een vernieuwer. Zo was hij de eerste componist die de harp gebruikte als concertinstrument en haar een fluit mee gaf als gezelschap in zijn Frans getinte Concert voor fluit en harp. Maar hij componeerde even gemakkelijk een Adagio en Fuga in de oude barokke stijl van Bach, voor Mozart ‘een openbaring’, nadat hij gefascineerd was geraakt door Bachs ingenieuze contrapuntische lijnenspel. Hij schreef er in 1782 lyrisch over aan zijn vader: ‘Ik ga alle zondagen om twaalf uur naar baron Von Swieten, en daar wordt niets anders dan Bach en Händel gespeeld. Ik verzamel nu Bach-fuga’s, zowel van Sebastian als van Emanuel en Friedeman Bach.’ Max Reger op zijn beurt was idolaat van Mozart. Zijn Variaties en fuga op een thema van Mozart werd zijn meest geliefde orkestwerk. Voor dit concert treedt het Residentie Orkest aan, geleid door de vertrouwde gastdirigent Thomas Zehetmair. In april 2013 dirigeerde Zehetmair in De Vrijdag van Vredenburg het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor in een concert rond De Vrede van Utrecht, met Peter van Onna’s The Ceremonial (uit The Treaty of Utrecht) en Beethovens Negende symfonie. En in maart afgelopen jaar dirigeerde hij LUDWIG in een concert met louter Beethoven.

De solisten zijn Martine van der Loo (fluit), die in Utrecht bij Abbie de Quant studeerde en sinds 1995 solofluitiste is bij het Residentie Orkest, en de bekende harpiste Godelieve Schrama. Zij speelde met diverse orkesten en dirigenten in Nederland en Duitsland en hield vele door haar in opdracht gegeven nieuwe composities ten doop, onder meer van Klaas de Vries en Micha Hamel. Sinds 2001 doceert Godelieve Schrama aan de Hochschule für Musik in Detmold.