Bewonersvergunning parkeren vanaf 1 april digitaal


24/02/2015
De gemeente Nijmegen gaat vanaf 1 april a.s. de bewonersparkeervergunning en meerdagenkaarten voor ondernemers digitaal aanbieden. Klanten kunnen 7 dagen per week, 24 uur per dag hun vergunning aanvragen, wijzigen of beeindigen zonder naar het loket te hoeven. Een aanvraag via het loket blijft
ook mogelijk.

Klanten met een bewonersparkeervergunning krijgen in februari in aanloop naar de halfjaarlijkse wisseling een brief waarin de nieuwe werkwijze wordt uitgelegd. Ook kunnen klanten dan aangeven hoe zij willen betalen. Hiervoor is een DigiD nodig. Na betaling krijgen klanten een bevestiging dat
de vergunning is verlengd. Een vignet is niet meer nodig. Een vergelijkbare werkwijze is er voor ondernemers die een meerdagenparkeerkaart willen aanvragen.

Later in het jaar worden ook de bezoekersvergunning, mantelzorgvergunning en zakelijke vergunning digitaal.

Tot digitaliseren van de vergunningen is besloten in de Parkeernota 2013-2017. Belangrijkste reden is een betere service aan de klant; deze hoeft niet meer naar het loket te komen. Bovendien kan het product direct worden gebruikt.