Steelcase erkent toegevoegde waarde van minder formele werkomgeving


dinsdag 3 maart 2015

Koffiesalons zijn erg in trek tegenwoordig, en dan niet alleen vanwege een vers kopje heerlijk geurende koffie of een eerlijke espresso, maar misschien nog wel meer als alternatieve werkplek. In navolging van Amerika, waar 31 procent van de kenniswerkers zijn werkplek op kantoor regelmatig
inruilt voor een meer relaxte en inspirerende omgeving, zien we dat ook in Nederland de koffiesalons en espressobars steeds vaker bevolkt worden door grotendeels jonge kenniswerkers, freelancers en creatieve geesten. Om hen weer meer binnen de eigen organisatie te laten werken, introduceert
werkomgevingsspecialist Steelcasehet WorkCafe-concept: Een informele werkomgeving binnen het bestaande kantoor die spontane ontmoetingen, creatief denken en de uitwisseling van ideeen stimuleert.

Afgaande op de trend dat koffiesalons en andere third places steeds vaker als werkomgeving worden gebruikt, voorzien ze in een behoefte van de moderne kenniswerker om anderen te ontmoeten en om nieuwe ideeen op te doen. Steelcase onderkent dit, maar tegelijkertijd constateert de
werkomgevingsspecialist dat het voor organisaties van groot belang is om de creativiteit en ideeen die voortkomen uit spontane ontmoetingen en een meer informele werkatmosfeer binnen de eigen organisatie te brengen.

John Small, Director of Industrial Design voor EMEA: `Innovatie bepaalt in belangrijke mate het concurrerend vermogen van een organisatie. Het is dan ook funest als goede ideeen een organisatie door de vingers glippen, eenvoudigweg doordat ze buiten het gezichtsveld van de organisatie tot
stand komen. Gezien de toenemende wereldwijde concurrentie is het cruciaal dat goede ideeen zo snel mogelijk opvolging krijgen binnen de organisatie. En dat is lastig als kenniswerkers regelmatig thuis of in een koffiesalon werken. Zij zijn, de technologische mogelijkheden ten spijt, toch
afgesneden van hun collega's en de bedrijfscultuur.' Een tweede nadeel van veelvuldig buiten de organisatie werken, is volgens Small dat vrijwel alle koffiesalons en thuiswerkplekken achterblijven op ergonomisch gebied.

Om beide omgevingen samen te brengen, introduceert Steelcase het WorkCafe-concept, een informele werkomgeving binnen het bestaande kantoor. Een WorkCafe-omgeving combineert een huiselijke uitstraling en de atmosfeer van een koffiesalon met de technologische ondersteuning en het ergonomisch
comfort die nodig zijn om goed te kunnen werken. Het biedt een grote verscheidenheid aan werkplekken, zodat medewerkers altijd een werkplek kunnen kiezen die aansluit bij hun gemoedstoestand en de taken die ze moeten uitvoeren. `In een wereld die alsmaar mobieler wordt en waar afstand dankzij
de technologische mogelijkheden feitelijk geen rol meer speelt, is het de uitdaging om mensen echt samen te brengen op een plek waar ze hun ideeen direct kunnen omzetten in concrete acties', aldus Small. `Door binnen het kantoor een omgeving te creeren met een informeel karakter kom je tot
effectieve creativiteit.'

In bestaande kantoren wordt doorgaans de bedrijfskantine of het bedrijfsrestaurant getransformeerd tot een aantrekkelijker en veelzijdiger werkomgeving. Bijkomend voordeel is dat dit leidt tot een efficienter gebruik van de vierkante meters. Waar het traditionele bedrijfsrestaurant alleen
tijdens de lunch een hoge bezettingsgraad kent, is dat bij een WorkCafe de hele dag het geval. Onder meer bij Vodafone in Maastricht en Recupel in Brussel is er een informele WorkCafe-omgeving gerealiseerd, en al snel groeiden deze ruimtes uit tot de favoriete plek van medewerkers om te
ontmoeten, te werken, ideeen uit te wisselen, wat te eten en te drinken of te relaxen. Small: `Met het nieuwe ontwerp en de nieuwe inrichting verdrievoudigt het gebruik van de ruimte. Het WorkCafe brengt mensen daadwerkelijk samen en de ideeen en acties die hieruit voortkomen, zijn zowel
letterlijk als figuurlijk ingebed in de organisatie. De werkomgeving wordt op deze manier symbool voor de organisatie.'

Over Steelcase

Al meer dan honderd jaar ondersteunt Steelcase Inc. toonaangevende bedrijven wereldwijd bij het creeren van geweldige ervaringen, daar waar het werk gebeurt. Steelcase en de aan Steelcase gelieerde merken, waaronder Steelcase en Coalesse, bieden een uitgebreid portfolio van meubilair,
technologie en designdiensten gericht op het zo goed mogelijk benutten van het menselijk potentieel en het vergroten van de sociale, economische en ecologische duurzaamheid. Steelcase heeft een wereldwijde dekking via een netwerk van kanalen, inclusief meer dan 800 dealers. Steelcase is
wereldwijd actief, marktleider en beursgenoteerd en behaalde over het boekjaar 2014 een jaaromzet van $ 3,0 miljard. Meer informatie vindt u op www.steelcase.nl.