Governance in de zorgsector


Verzekerden moeten meer inspraak krijgen in het beleid van verzekeraars. En dan niet alleen via een ledenraad, want die bestaat uit een te beperkte selectie van het verzekerdenbestand, heeft geen achterban en is doorgaans te veel op afstand om werkelijk invloed op beleid te hebben.
MijnKwaliteitVLkl
De RVZ stelt voor meerdere instrumenten te gebruiken zoals panels, communities, roadshows en patientenverenigingen. Elke verzekeraar maakt al gebruik van verschillende klantenplatforms. Maar bij de inkoop zien we dat nog niet terug. De ervaringen van mensen die zorg nodig hebben vertellen veel
over de kwaliteit van een behandeling, zorgverlener of zorginstelling. De verzekeraar kan deze gebruiken om te sturen op kwaliteit bij de inkoop van zorg.

Goed bestuur gaat verder dan openbaar maken van gegevens
In de brief over Governance in de zorgsector wordt op meerdere punten het belang van openbaar maken van gegevens genoemd. Belangrijk daarbij is hoe gegevens worden ontsloten en benut.
ZorgkaartNL
Om patienten, bewoners, verzekerden, te betrekken is eenvoudige toegankelijke en juiste informatie van een onafhankelijke bron nodig waar ook ervaringen kunnen worden gedeeld.

Bijvoorbeeld zoals dat gebeurt op ZorgkaartNederland, maar ook op MijnKwaliteitvanLeven. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten vervolgens worden gestimuleerd om de ervaringen te benutten in het beleid.

> Lees hier onze brief over Governance in de zorg

PDF Print [IMG]