Herinrichting Europaplein e.o. voorgelegd aan gemeenteraad


Het college van B&W heeft twee modellen voor de herinrichting van het Europaplein en omgeving toegestuurd aan de gemeenteraad. Op donderdag 19 maart om plm. 20.45 uur bespreekt de gemeenteraad deze voorstellen in een zogenaamde themabijeenkomst.
De presentatie van deze twee modellen is een aanzet voor discussie over herinrichting van het Europaplein: het is geenszins de bedoeling om andere mogelijke modellen uit te sluiten die bij de consultatie van de gemeenteraad en tijdens de inspraak aan de orde komen.
Nadat de gemeenteraad zich heeft uitgesproken wordt de inspraak georganiseerd voor de omwonenden en belanghebbenden in dit gebied. Informatie hierover volgt in een later stadium.

Europaplein optie 1Deze optie sluit nauw aan op de huidige inrichting van het Europaplein: de parkeerplaatsen die erop zijn ingetekend liggen op dezelfde plaats als de (winter)parkeerplaatsen van de bestaande situatie. Hiermee ontstaat een Europaplein met een zomer- en een winterinrichting,
dat ieder jaar dus twee keer aangepast moet worden.

Europaplein optie 2Het tweede inrichtingsvoorstel wijkt tamelijk ingrijpend af van de bestaande situatie doordat ook de rotonde bij de Havenhof bij het plein betrokken wordt. Hiermee ontstaat een situatie die jaarrond ongewijzigd kan blijven.

Het college van B&W heeft een voorkeur uitgesproken voor een herinrichting in de lijn van het tweede inrichtingsvoorstel met een luxe materialisatie.

Uitgangspunten:

Parkeren

De parkeerfunctie van het plein blijft gedeeltelijk gehandhaafd. Ook in de zomer wordt het weer mogelijk om op (een deel van) het Europaplein te parkeren. Deze parkeerplaatsen komen zoveel mogelijk ten goede van winkelend publiek. Conflicten tussen parkeren en de bijbehorende
verkeersbewegingen met andere functies worden zoveel mogelijk voorkomen.

Verkeer

Het Europaplein wordt zoveel mogelijk autovrij, het liefst jaarrond. Dat mag echter niet leiden tot een onaanvaardbare toename van het verkeer in het omliggende gebied of een verminderde bereikbaarheid. Ook moet de toegankelijkheid van het gebied voor nood- en hulpdiensten zijn gegarandeerd.

Terrassen

Vestiging van horecabedrijven aan het Europaplein is niet aan de orde. Wel wordt het exploiteren van terrassen mogelijk. Alleen non-alcoholische, lichte daghoreca wordt toegestaan. Kwetsbare functies (de woningen aan de Ventersgracht) mogen geen onaanvaardbare hinder ondervinden van de
terrassen. Daarom worden terrassen toegelaten aan de noordzijde van het plein. Om het hele plein mee te laten profiteren van de positieve uitstraling van terrassen, worden terrassen aan de gevel van de winkels aan de Zeestraat niet toegestaan.

Inrichting en materialisatie

De inrichting van het Europaplein sluit aan op de ambities en functies. De hoofduitgangspunten daarvoor zijn:

* Langzaam verkeer is de belangrijkste gebruiker van het plein; de auto is te gast
* het Europaplein wordt zoveel mogelijk obstakelvrij en het verblijfsgebied wordt gelijkvloers
* alleen waar nodig wordt een fysieke afscheiding tussen de verschillende functies aangebracht

De materialisatie van het plein is consistent en straalt kwaliteit uit: "dit is het centrum van Volendam!" De gebruikte materialen mogen afwijken van wat gebruikelijk is in de openbare ruimte van Volendam. Wel moet er sprake zijn van een duidelijke samenhang met het omliggende gebied.

Verkeerscirculatie

* Stationsstraat wordt afgesloten tussen Zeestraat en W.J. Tuijnstraat
* Verkeer rijdt via Dwarsstraat heen en terug naar H.J. Calkoengracht, Stationsstraat en W.J. Tuijnstraat
* Eenrichtingverkeer W.J. Tuijnstraat tussen Stationsstraat en Dwarsstraat wordt omgekeerd
* Doorgang vanaf rotonde naar Haringstraat wordt afgesloten; verbinding Rokersgracht - Haringstraat wordt weer open gemaakt
* Bushaltes openbaar vervoer in Zeestraat komen te vervallen en gaan naar Julianaweg

Zwaar verkeer

Beperkingen voor zwaar verkeer worden ingesteld voor het gebied Prins Bernhardlaan, Dirkslandstraat, Industriestraat, Aalstraat, Spieringstraat, Rokersgracht, Havenstraat, Haringstraat en Ventersgracht. De maximaal toegestane afmetingen van vrachtwagens worden 7,5 ton (zwaar) en 8 meter
(lang).
Naast het beperken van het zware verkeer zullen er tevens venstertijden ingesteld worden voor bevoorrading. Deze venstertijden zullen gelijk zijn aan de venstertijden van de Haven. Deze zijn van 06.00 tot 11.00 uur. Deze maatregel zal, samen met het beperken van het vrachtverkeer, de
leefbaarheid in het gebied verbeteren.

Volledige informatie

Wilt u de volledige informatie zoals die aan de gemeenteraad beschikbaar is gesteld lezen, dan verwijzen wij u naar onze pagina raadsvergaderingen.