Cordaid verbaasd over virale hype rond campagne uit 2007

Tot verbazing van Cordaid gaat deze week een oude campagne uit 2007 viraal op internet en social media wereldwijd. Deze campagne "Kleingeld, Groot Verschil" dook de afgelopen jaren op internet wel vaker op, maar zo groot als het nu over de wereld gaat, is opmerkelijk.

De campagnefoto's hebben afgelopen week onbedoeld miljoenen bereikt.

Vorige week waren er een paar mensen uit Frankrijk en Canada die deze foto's weer via twitter verspreiden. Toen werd het vermeld op de website "the Inspiration Room", met 17 duizend volgers op twitter. De reclame en marketing site de "Gute Werbung" berichtte erover. En nu heeft de "Hindustan Times" met meer dan 1.74 miljoen volgers het ook opgepikt net als Zoom Radio uit Costa Rica. Het facebook bericht dat dit radiostation plaatste kreeg bijvoorbeeld al 18 duizend likes en is 80 duizend keer gedeeld.

Totaal bereik facebook: 9 miljoen. Totaal bereik twitter:3.5 miljoen

Judith Maat, brandmanager van Cordaid: "De campagne 'Kleingeld, Groot verschil' baarde toen al opzien en won de Silver Cannes Lion award. Het was een traditionele campagne met posters door de stad, zoals toen veel gedaan werd. Social media stond nog in de kinderschoenen in Nederland. Dat er nu zo vaak op social media over gesproken wordt, is wel heel opvallend"

De campagne

"Kleingeld, Groot Verschil", is indertijd bedacht om de consument met gedurfde, confronterende foto's aan het denken te zetten. De mensen op de foto's poseren met artikelen die wij in Nederland makkelijk kopen (een tas, een biertje) maar met dat zelfde geld kan een groot verschil gemaakt worden in het leven van deze mensen die daar door een ramp getroffen zijn. "Het dilemma is meteen duidelijke, prachtige mensen uit een door droogte geteisterd gebied, poseren als echt glamour modellen. Als kijker geeft dit je meteen een ongemakkelijk gevoel" aldus Judith Maat

De modellen

Mensen van de Samburu stam uit Noord Kenia stonden model. In die regio hadden en hebben de mensen te maken met periodes van extreme droogte die steeds langer duren. Cordaid werkt daar nog steeds met de lokale bevolking samen aan "droogte cyclus management" zodat ze beter om kunnen gaan met de extreme omstandigheden. Cordaid introduceerde bijvoorbeeld nieuwe vormen van landbouw om de weerbaarheid van de Samburu stam te vergroten.