Metamorfose voor de voetgangerstunnel bij het NS station Bergen op Zoom

Datum publicatie: 09-03-2015 10:41

Een nieuw aanzicht, twee nieuwe hellingbanen en een lift naar het middenperron. De voetgangerstunnel bij het NS station Bergen op Zoom ondergaat een metamorfose. ProRail en de gemeente Bergen op Zoom hebben daarvoor de handen ineengeslagen. De werkzaamheden starten komende zomer en zijn medio 2016 gereed.

De voetgangerstunnel bij het NS station Bergen op Zoom dateert van 1972 en voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen voor toegankelijkheid. Dat is voor ProRail, verantwoordelijk voor de toegankelijkheid voor de reizigers naar het perron, reden geweest om contact te leggen met de gemeente. De voetgangerstunnel is namelijk een openbare weg en de gemeente is daar weer verantwoordelijk voor. "Bovendien is de voetgangerstunnel een belangrijke schakel in de verbinding tussen het Stationsgebied/ Binnenstad en de wijk Gageldonk. Aan beide zijden van de tunnel zijn stedelijke ontwikkelingen gaande die veel baat hebben bij een opgeknapte en representatieve entree bij het NS Station", aldus wethouder Ton Linssen, portefeuillehouder ruimtelijke en stedelijke ontwikkeling.

Prorail heeft samen met de gemeente Bergen op Zoom een totaalontwerp gemaakt voor een metamorfose van de tunnel. Dit ontwerp is de afgelopen maand aanbesteed en vorige week heeft de BVR Groep / Rasenberg Bouw de opdracht gekregen om het werk te realiseren.

Samenwerking ook tijdens de uitvoering

De gemeente Bergen op Zoom en ProRail werken in dit project nauw samen. Regiodirecteur Ines Plasmans van ProRail: "Door goed samen te werken, kunnen we beiden onze wensen realiseren. Dat doen we ook nog eens zo efficient mogelijk door voor de diverse werken een aannemer te selecteren en goede afspraken te maken over het bouwmanagement. Een win-winsituatie voor zowel de gemeente als ProRail, maar uiteindelijk vooral voor de reizigers die dagelijks van het station gebruik maken."

Aanpassingen entree Stationsplein (centrumzijde)

Aan de centrumzijde gaat de huidige tunnelentree geheel op de schop. In de nieuwe situatie komt een brede trap in het verlengde van de tunnel te liggen. Daarnaast komt een hellingbaan terug met een flauwer hellingspercentage. Dit levert een open en heldere opzet, met een directe zichtrelatie tussen het Stationsplein en de tunnelentree. In het midden is een ruimte gereserveerd voor een eventuele toekomstige lift, deze ruimte wordt tijdelijk ingevuld met beplanting.

Op het Stationsplein, bij de toegang naar de brede trap, komt een fraai kunstwerk. Dit kunstwerk - `de Racer' van Henri Lanoye - is door de ondernemer Do Meeus geschonken aan de stad. Wethouder Patrick van de Velden, verantwoordelijk voor het beheer van de openbare ruimte: " Het college is blij dat deze belangrijke entree voor de stad eindelijk kan worden aangepakt. En een dergelijk mooi geschenk aan de stad verdient ook een mooie plek. Wij merken dat het opknappen van de openbare ruimte veel bestaande eigenaren en nieuwe partijen over de streep trekt om in het Stationsgebied te investeren. Het college heeft daarom opdracht gegeven om ook het resterende deel van het Stationsplein ingericht te krijgen." Hiervoor worden de komende maanden de plannen verder uitgewerkt.

Aanpassingen tunnel en entree naar middenperron

De gehele tunnel wordt gestript en opnieuw betegeld. Ook de verlichting wordt vernieuwd met energiezuinige LED. Door de ingreep aan de centrumzijde komt er veel meer daglicht de tunnel in en wordt de afstand door de tunnel gevoelsmatig korter. Ook bij het middenperron wordt daglicht naar binnengehaald. Hier verdwijnt het plafond en komt een lift.

Aanpassingen entree Parallelweg (oostzijde)

De bestaande hellingbaan aan de zijde van de Parallelweg wordt met een flauwer percentage vernieuwd. De hellingbaan komt daarbij als het ware in een groene helling te liggen. Ook hier ontstaat zo een en open en heldere opzet, met goed zicht op de tunnelentree.

Toegankelijkheid

De aanleg van de hellingbanen en de plaatsing van de lift zijn onderdeel van het landelijke programma Toegankelijkheid dat wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Een treinreis zonder obstakels is van groot belang, bijvoorbeeld voor mensen die slecht ter been zijn. Doel van het programma Toegankelijkheid is om iedereen zelfstandig en comfortabel met de trein te kunnen laten reizen.

Planning en bereikbaarheid

De BVR Groep / Rasenberg Bouw verwacht het werk in juli 2015 te starten en mei 2016 op te leveren. Voor reizigers blijft de toegang naar het perron nagenoeg de hele periode in stand, al dan niet via tijdelijke maatregelen. De passage door de tunnel, tussen Gageldonk en de Binnenstad, wordt gedurende het werk echter grotendeels afgesloten. Omwonenden en reizigers worden gedurende de werkzaamheden regelmatig op de hoogte gehouden van de stand van de werkzaamheden en de noodzakelijke tijdelijke verkeermaatregelen. Beide partijen hebben ook de kosten verdeeld. De gemeente Bergen op Zoom financiert, met een provinciale uitvoeringsbijdrage, de entree aan het Stationsplein. ProRail financiert namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu de entree aan de oostzijde, de nieuwe lift en de renovatie van de onderdoorgang.