Premiere theatermonoloog Saida – de liefde overleeft

Persbericht premiere theatermonoloog Saida – de liefde overleeft

Amsterdam, 2 maart 2015

Saida - de liefde overleeft

Premiere theatermonoloog van en met Paulette Smit in de regie van John Leerdam

Zaterdag 14 maart 2015, 20.30u premiere, zondag 15 maart 2015, 14.30u en 20.30u

De tweede voorstelling in de samenwerking tussen Stichting Julius Leeft!/John Leerdam en De Balie is de theatermonoloog Saida – dde liefde overleeft en gaat zaterdag 14 maart 2015 in première in De Balie. Saida is een theatermonoloog in Caribische sfeer en in de stijl van de film noir. Saida is het verhaal van een alleenstaande moeder die in een wereld van manipulatie en verleiding haar kinderen en zichzelf een toekomst probeert te bieden.

Paulette Smit speelt Saida, een Caribische vrouw. Saida is een doorzetter, een gepassioneerde, vindingrijke, sterke, humorvolle en ontroerende Curacaose moeder. Zij moet zich tegenover de rechter verantwoorden over de onopgehelderde dood van haar man Rudy Paloma. Rudy is haar grote liefde, maar Saida had hem nooit alleen voor zichzelf. Dat lot deelt ze met vele andere vrouwen maar maakt het niet minder lastig. Hoe werkt dat? Wat doe je eraan? En hoe ga je ermee om?

Saida vertelt het ons, via een terugblik op haar leven. Is zij een doorgewinterde verleidster en windt ze alle mannen om haar vingers? Of is ze vooral slachtoffer van het machismo van haar eigen echtgenoot? Saida leeft in een wereld waarin manipulatie en verleiding haar helpen om haar kinderen en zichzelf een toekomst te bieden.

Saida is een theatermonoloog in Caribische sfeer, met op de achtergrond zwart-wit beelden uit het verleden. Paulette Smit komt zelf van Curaçao en weet als geen ander de juiste toon te treffen. Inspiratiebron zijn de films van Hitchcock en de film noir, waarin een rol is weggelegd voor de femme fatale. De focus ligt op de tragiek van de vrouw in een overspelige relatie en haar drang tot overleven die botst met haar hang naar een perfect huwelijk.

Download publiciteitsbeeld en foto Paulette Smit, fotograaf Jean van Lingen:Â http://we.tl/FeVApMRFxs

Regie: John Leerdam | Tekst en spel: Paulette Smit | Tekstbijdragen: Norman de Palm | Toneelbeeld en kostuum: Joffrey van der Vliet, Ossa Kierkegaard | Lichtontwerp, techniek: Ingeborg Slaats | Techniek: Jan-Willem Bogers

Saida wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdam Fonds voor de Kunst en het Bijlmer Parktheater.

Stichting Julius Leeft! geeft op theatrale wijze vorm aan de pijnpunten van de Nederlandse geschiedenis, het leven tussen verschillende culturen, verholen racisme, onrecht en identiteit. Stichting Julius Leeft! viert in 2015 haar tienjarig bestaan.

Achtergrond Saida

Saida – dde liefde overleeft is het schrijnende maar hoopvolle en universele verhaal van de alleenstaande moeder en de relatie met mannen die zij heeft - of juist ontbeert. “De tragiek van alleenstaande vrouwen is enorm groot. Overal ter wereld zie je vrouwen die zeggen beter af te zijn zonder man maar missen toch de liefde van een partner. De centrale vraag is: te bestaan alleen zonder liefde of samen met een man maar vaak ook zonder liefde?”, aldus regisseur John Leerdam.

Op de Antillen is een groot gedeelte, ongeveer 60% van de moeders alleenstaand en er komen veel tienerzwangerschappen voor. In Nederland is het aantal tienerzwangerschappen per jaar heel laag, ook bij allochtone meisjes. Opvallend is dan ook dat het aantal Antilliaanse en Surinaamse tieners in Nederland die zwanger worden nog steeds heel hoog is. Leerdam:De (Caribische) vrouw wordt vaak gezien als verleidster en zij gebruikt haar lichaam als wapen, om te krijgen wat ze wil. Dit wordt met seks en erotiek geassocieerd maar voor mij gaat het over kwetsbaarheid, onzekerheid en machteloosheid. Vrouwen ontlenen vaak hun bestaansrecht aan hun seksualiteit en dat levert gevaarlijke en schrijnende situaties op. Met Saida wil ik zichtbaar maken wat er schuil gaat achter de alleenstaande moeder en de verantwoordelijkheid van zowel de moeders als de vaders bespreekbaar maken. Maar Saida gaat bovenal over de liefde. De liefde die overleeft.

Â

Over John Leerdam

De Balie en John Leerdam brengen dit seizoen een aantal geëngageerde urban-theatrevoorstellingen met een politieke lading. John Leerdam studeerde Theaterregie en de opleiding tot Dramadocent aan de Amsterdamse Theaterschool. Vervolgens voltooide hij zijn Master in Fine Arts aan de Columbia University in New York. Van 1996 tot 2003 was hij directeur en artistiek leider van het Cosmic Theater waarna hij tot 2012 Tweede Kamerlid was voor de Partij van de Arbeid. Vanaf 2005 is hij de stuwende kracht achter Stichting Julius Leeft!, waar hij op theatrale wijze vorm geeft aan de pijnpunten van de Nederlandse geschiedenis, het leven tussen verschillende culturen, verholen racisme, onrecht en identiteit.

Over Paulette Smit

De tekst en het spel van Saida is in handen van de Curaçaose Paulette Smit. Van 2003 tot 2013 was Paulette artistiek leider van het toneelschrijver- en theatermakerfestival Hollandse Nieuwe bij het Cosmic Theater en later het MC Theater. Sinds 2006 is ze artistiek coordinator, actrice, tekstschrijver en lid van de directie van Stichting Julius Leeft! In 2001 ontving ze de Cosmic Award voor artistieke moed en cultureel belang voor de multiculturele samenleving en in 2006 ontving ze voor haar verdiensten binnen de culturele sector een koninklijke onderscheiding: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Stichting Julius Leeft! in De Balie

Snorder: theatrale soap over de gezellige gekte bij illegaal taxibedrijf in Amsterdam Zuidoost. Intelligent gemaakte dolkomische feuilleton – NRC Handelsblad, bijzondere en actuele theateravond Theaterkrant****, frivool feestje – de Volkskrrant, 28 mrt en 25 apr 2015 Race: gebaseerd op het gelijknamige stuk van de Amerikaanse toneelschrijver David Mamet over de complexiteit van seksuele intimidatie in relatie tot kleur, ras en rechtspraak. Spel: René van Asten, Kenneth Herdigein, Vastert van Aardenne, Urmie Plein, 6, 7, 9, 10 mei 2015